Hakkinen wil streng onderzoek na levensgevaarlijke klapbanden Verstappen en Stroll Formule 1
Formule 1

Hakkinen wil streng onderzoek na levensgevaarlijke klapbanden Verstappen en Stroll

Hakkinen wil streng onderzoek na levensgevaarlijke klapbanden Verstappen en Stroll

Mika Hakkinen maakt zich zorgen na de dubbele klapband die zich voordeed tijdens de Formule 1-race in Azerbeidzjan. Op Baku City Circuit crashte eerst Lance Stroll uit de race, waarna Max Verstappen datzelfde overkwam. De tweevoudig wereldkampioen heeft ervaring met klapbanden uit zijn eigen Formule 1-periode en waarschuwt dat dit heel erg goed onderzocht moet worden. De crashes hadden namelijk een stuk ernstiger af kunnen lopen dan ze nu gedaan hebben.

'Je kan niets anders dan meeleven met Verstappen', laat Hakkinen in zijn column voor Unibet weten. Dit vindt hij met name wegens het feit dat de Limburger vanuit de leidende positie crashte. Dat maakt het ongelukkige voorval nog vervelender: 'Hij reed een uitstekende wedstrijd vanaf de derde startpositie, om de leiding vervolgens kwijt te raken wegens een verschrikkelijke klapband op het rechte stuk, op topsnelheid.'

'Er zit een rechterbocht in dat rechte stuk, waardoor de kracht op de linker achterband vermoedelijk te groot geworden is. Dat is de band die het uiteindelijk begaf', aldus de analyse van de Fin. Zijn beredenering zou verklaren waarom beide heren min of meer op hetzelfde stuk de klapband ervoeren. Ook was het bij de Canadees en de Nederlander dezelfde band die leegliep terwijl ze op volle snelheid over het rechte stuk scheurden.

Pirelli heeft circa een week nodig om de oorzaak te achterhalen. De Italiaanse bandenleverancier kijkt samen met de FIA naar wat er precies gebeurd is en neemt voorzorgsmaatregelen om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen. Hakkinen benadrukt het belang van dat dit probleem opgelost wordt: 'We moeten zien wat er uit het onderzoek van Pirelli komt om te achterhalen of het een probleem met de band zelf was, of dat het ongeval veroorzaakt werd door een brokstuk. Dit is hoe dan ook een zorg voor de Formule 1.'

Hakkinen in het ziekenhuis

De waarschuwing komt niet uit het niets. Hakkinen heeft zelf veel Formule 1-ervaring en heeft ook tweemaal een klapband gehad gedurende een wedstrijd: 'Ik heb dit zelf eens ervaren en het is nooit leuk. Het gebeurt heel acuut, is vrij gewelddadig en zorgt ervoor dat je met 300 kilometer per uur een passagier bent van je eigen auto. Door een klapband belandde ik in 1995 in het ziekenhuis en ook in 1999 in Duitsland ervoer ik er eens een.'

Dubbele klapband Verstappen en Stroll zorgwekkend

'Wat Verstappens klapband nóg zorgwekkender maakt, is het feit dat het de tweede van de dag was. Lance Stroll had namelijk hetzelfde probleem in de Aston Martin. Dat beide incidenten plaatsvonden op hetzelfde moment, op topsnelheid, betekent dat de FIA en Pirelli de data goed moeten analyseren en het probleem moeten achterhalen', eist Hakkinen. Uit veiligheidsoogpunt zit er niets anders op dan de onderste steen boven te krijgen.

Dat het uiteindelijk afgelopen is met twee heren die heelhuids uit de bolides konden klimmen, is volgens Hakkinen een kwestie van geluk: 'In Baku reden de heren alleen, zonder auto's naast zich, en ze raakten na de spin met de neus de barrières, maar op andere circuits had dit catastrofaal af kunnen lopen.' Op topsnelheid zijn grote crashes nou eenmaal heel erg gevaarlijk en daarom wil Hakkinen actie van de FIA en Pirelli om dit soort incidenten in de nabije toekomst te voorkomen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws