Doornbos: 'Crash van Verstappen had veel slechter kunnen aflopen' Formule 1
Formule 1

Doornbos: 'Crash van Verstappen had veel slechter kunnen aflopen'

Doornbos: 'Crash van Verstappen had veel slechter kunnen aflopen'

Max Verstappen kreeg geen enkele waarschuwing voor de klapband in Baku, analyseert Robert Doornbos. Het zorgde voor een zeer gevaarlijke situatie en de voormalig Formule 1-coureur denkt dat Verstappen nog geluk had dat zijn auto niet richting de pitstraat slingerde.

Dat gevaar in een kleine hoek kan zitten, werd duidelijk tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. Zowel de crash van Verstappen als die van Lance Stroll hadden een stuk slechter kunnen aflopen. 'Het is echt bizar', zegt Doornbos bij Crashen In De Keuken. 'Een klapband op een snelheid van 300 kilometer per uur is eigenlijk altijd slecht nieuws.'

Red Bull kreeg geen waarschuwing

Op het moment dat de band aan het desintegreren was, kon Verstappen niets meer doen en volgens Doornbos waren er geen signalen die Red Bull Racing van tevoren konden waarschuwen. 'Op de data die ze binnenkregen, konden ze niets zien. Verstappen had eigenlijk nog geluk dat hij rechtsaf de muur in ging. Want als hij linksaf richting de pitstraat spinde, kreeg je een situatie dat zijn auto om de barrière heen zou vouwen.'

Een Formule 1-team kan een verschil in luchtdruk binnen de band meten en terugzien in de data. Bij een normale lekke band kan de coureur dan gewaarschuwd worden en snelheid terugnemen. In Baku verliep het leeglopen van de band dusdanig snel, dat er geen tijd was om te reageren. 'Er was ook een snee van zeven centimeter gevonden bij Lewis Hamilton', beschrijft Doornbos. 'Dat is best veel en de lucht ontsnapt dan snel. Als een stuk koolstofvezel de oorzaak was, konden de banden daar niet bestand tegen zijn.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws