Veel lichtpunten heeft Lewis Hamilton dit seizoen nog niet meegemaakt, maar de Ferrari-coureur mocht na de kwalificatie voor de Grand Prix van Spanje tevreden zijn met een vijfde startplek. Hamilton mikt op zondag dan ook op zijn eerste podiumplek in een hoofdrace voor zijn Italiaanse werkgever. Hamilton was wel zeer kritisch op de Formule 1 na de nieuwe FIA-test voor flexibele voorvleugels.
De FIA verrichte in 2024 al uitgebreid onderzoek met camera's en concludeerde al snel dat de vleugels van veel teams te flexibel waren. Om de teams tegemoet te komen, dacht Nikolas Tombazis, de Single Seater Director van de FIA, dat het een goed plan was om de nieuwe regels niet vanaf de start van het seizoen in te voeren, maar pas vanaf het negende weekend in Spanje. De logica was dat teams dan meer tijd kregen om zich aan te passen, en dat het te duur zou zijn om het ontwerp van de auto voor de start van het seizoen al aan te passen.
FIA-ingreep zinloos
Hoewel de uiteindelijke gevolgen ook in de race pas duidelijk zullen worden, zagen we in de kwalificatie in Spanje een bekend beeld: McLaren domineerde, terwijl de andere drie topteams de kruimels mochten oprapen in de rest van de top vijf. Hamilton geeft bij Motorsport.com toe dat hij wel een verschil merkte met de nieuwe vleugel van Ferrari. 'De balans was absoluut niet zo fijn als wat we in het verleden hadden, maar het heeft totaal geen verschil gemaakt. Wat een geldverspilling!' roept de 40-jarige coureur uit.
'Vanwege deze regelaanpassing heeft iedereen gewoon geld weggegooid. Er is letterlijk helemaal niks veranderd', zo wijst Hamilton op de daguitslag. 'Iedereen heeft nog altijd vleugels, die doorbuigen, alleen buigen ze nu nog maar half zo ver door. Iedereen heeft nu een nieuwe voorvleugel moeten ontwerpen, en nog meer geld moeten uitgeven om die vleugels ook daadwerkelijk te produceren. Het slaat echt nergens op. Het is wat het is, en we gaan maar weer verder', aldus de Engelsman.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hamilton legt uit dat het gevoel voor de coureurs wel enigszins veranderd is. 'Ik had op de simulator al met de nieuwe voorvleugel gereden en die voelde nagenoeg hetzelfde aan. Je krijgt een beetje meer overstuur bij hoge snelheden.' Aangezien de coureurs wel degelijk verschillen voelen, is het niet uitgesloten dat de gevolgen in de race wel merkbaar gaan zijn. De achterbanden worden met overstuur zwaarder belast, al is vooral de linkervoorband bepalend in Barcelona. Het is dus ook mogelijk dat de gevolgen groter zijn op circuits, waar de achterbanden belangrijker zijn.
Hamilton tevreden
Bij Sky Sports F1 ging Hamilton ook nog in op zijn prestatie in de kwalificatie, waarbij hij de vijfde startplek pakte. 'Het ging nu best goed. De vrijdag begon ook al best goed, maar we hadden alleen een probleempje met de vloer in de tweede vrije training. Ik verloor daardoor veel downforce, en daardoor veranderde de balans enorm. Dat was verwarrend, want we hadden verder niks aangepast, en opeens hadden we dat probleem', geeft de Ferrari-coureur aan.
'We losten dit voor de derde vrije training op, en daarna was de auto veel beter bestuurbaar', vervolgt Hamilton. 'Het was ook veel fijner om in de auto te rijden. We hebben duidelijk een stap vooruit gezet in de kwalificatie om Q3 te halen als de verschillen zo klein zijn, en we hebben ook de top vijf gehaald. Daar ben ik heel blij mee.' Hamilton versloeg zo voor de tweede keer dit jaar Charles Leclerc. Daarbij werd Hamilton geholpen doordat Ferrari Leclerc in Q2 nog een tweede set banden gaf, en hem vervolgens in Q3 zijn enige nieuwe set banden al aan het begin van de sessie liet opbranden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Podiumjacht
Hamilton won in Barcelona al zes keer en eindigde twaalf keer op het podium. 'Ik kijk uit naar de race', zegt hij dan ook. 'Ik kon op vrijdag wel nog een long run rijden. Het is duidelijk dat het dicht bij elkaar zit. Het is ongelofelijk hoe dicht iedereen bij elkaar zit in de kwalificatie. Een halve tiende kan zomaar het verschil zijn tussen een vijfde of een elfde plek. Dat is gekkenwerk', weet de Brit, die het kwartje nu wel de goede kant op zag vallen.
'De long runs worden wel uitdagend voor iedereen', voorspelt Hamilton. 'De meeste coureurs hebben vooral zachte banden en één set van de mediumbanden. Charles en een paar andere coureurs hebben nog twee sets mediums. We moeten afwachten om te zien welke banden en strategieën het beste zijn. Het is wel belangrijk om een goede start mee te maken. Ik mik op het podium. Ik heb al ik weet niet hoelang geen podium meer gepakt, dus dat gaat mijn doel zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties