Lewis Hamilton kwalificeerde zich voor het eerst in zijn loopbaan op pole-position op het circuit van Suzuka en ondanks het feit dat hij zich niet in de rug gedekt weet door Valtteri Bottas, die een gridstraf kreeg, maakt hij zich geen zorgen over Sebastian Vettel bij de start.
'Hij zal niet agressiever starten dan ik', zei Hamilton na de kwalificatie tegen SkySports. 'Ik heb acht meter voorsprong op hem en me gezien de WK-tussenstand wellicht iets meer permitteren. Ik ga er alles aan doen om die acht meter voorsprong vast te houden. Mijn starts zijn dit jaar over het algemeen goed dus ik maak me niet te veel zorgen.' (foto: Mercedes AMG F1 Team)