Hoe Hamilton en Verstappen bijdroegen aan de tijdstraf van Bottas in Stiermarken Formule 1
Formule 1

Hoe Hamilton en Verstappen bijdroegen aan de tijdstraf van Bottas in Stiermarken

Hoe Hamilton en Verstappen bijdroegen aan de tijdstraf van Bottas in Stiermarken

Jolyon Palmer meent te weten waarom Valtteri Bottas spinde in de pitstraat op de Red Bull Ring. Tijdens de tweede vrije training voorafgaand aan de Grand Prix van Stiermarken verloor de Fin de controle over de Mercedes W12 in de pitstraat, wat hem een gridstraf van drie plaatsen opleverde. Volgens Palmer is het een gevolg van een start in de tweede versnelling en een nét iets te nonchalante coureur.

'Een heel gênant moment voor Bottas. Dit heb ik nog nooit zo gezien. Zeer vreemd en zeer gênant', aldus de eerste reactie van de Formula 1-analist op de fout van Bottas. 'De McLaren-ingenieurs duwden hem terug en zelf deed hij er lacherig over via de radio, maar de FIA was niet gediend van de actie', voegt hij daaraan toe. McLaren was meteen te horen via de boordradio naar de FIA, de Britse renstal wilde niet dat Bottas wegkwam met het gevaarlijke rijgedrag.

De FIA was het eens met de klacht van McLaren: Bottas bracht onnodig de heren die langs het asfalt staan in gevaar. 'Zij gaven hem een gridstraf van drie plaatsen voor het incident, wat eigenlijk best begrijpelijk is', vindt de Brit. 'Hij verloor de bolide in de pitstraat. Dat de F1-coureurs daar maar 80 kilometer per uur mogen rijden, heeft een reden. Er staan daar mensen te werken.' Palmer wijst in de videobeelden op mechanici, televisiepersoneel en marshals die nietsvermoedend hun werk staan te doen. 'Totaal onbeschermd.'

Waarom Bottas in de tweede versnelling wegreed

Na het incident moest Bottas zich melden bij de stewards. De voormalig Renault-rijder weet wat hij precies gemeld heeft als reden tegen de wedstrijdleiding voor de fout: 'Wat Bottas zei tegen de stewards is dat hij in de tweede versnelling wegreed omdat ze wat problemen hebben met wielspin bij de pitstops. Soms gebruik je die tweede versnelling bij een start, zoals in de regen.' Om het eens in de pitstraat te proberen is dus niet heel vreemd.

Maar Palmer gaat dieper op de reden in dat Mercedes eens wat anders probeerde. Hij pakt er beelden bij van de pitstop van Lewis Hamilton in Frankrijk, waarop zeer duidelijk te zien is dat de zevenvoudig wereldkampioen flinke wielspin kent bij het wegrijden na zijn pitstop. Het verschil bij het uitkomen van de pitstraat op Circuit Paul Ricard tussen Max Verstappen en Hamilton was marginaal, maar uiteindelijk wist de Nederlander zijn titelrivaal te passeren. Was Hamilton in Frankrijk dus niet gepasseerd door Verstappen dan was Mercedes, dat 'op zoek moest' naar de reden dat Red Bulls undercut werkte, waarschijnlijk niet gaan experimenteren.

Mercedes denkt dus dat die wielspin bijgedragen heeft aan de verliespartij van Hamilton in Frankrijk. Zodoende instrueerden ze Bottas om bij de oefenpitstop in Stiermarken weg te rijden in de tweede versnelling. Als dit tijd oplevert, zou dit een undercut van de Oostenrijkse rivalen kunnen voorkomen in de nabije toekomst. De oefening verliep niet naar wens, waardoor het niet duidelijk is of Mercedes hier nog steeds naar kijkt of niet.

Bottas te nonchalant

Volgens Palmer is het in principe niet zo'n probleem om in de tweede versnelling weg te rijden, maar deed Bottas dit iets te roekeloos. 'Hij blijft gewoon gas geven', ziet de analist. 'Als hij van zijn gas was gegaan, was hij de controle niet verloren over de auto. Ik denk niet dat hij ooit verwacht had dat hij volledig zou spinnen.' Soms driften de coureurs licht wanneer ze de pitstraat uitrijden voor de lol, maar zo'n soort nonchalance was aan Bottas niet besteed afgelopen weekend.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws