Red Bull Racing mag de Grand Prix van Spanje niet gewonnen hebben, maar dat is geen reden tot pessimisme bij Christian Horner. Vergeleken met 2020 ziet de Red Bull-teambaas dat zijn team een hele grote stap richting Mercedes gezet heeft, en daar richt hij zich dan ook liever op dan op het feit dat Max Verstappen ondanks een sterke eerste fase van de race de overwinning uiteindelijk moest laten aan titelrivaal Lewis Hamilton.
'Hadden we een goede pace kunnen rijden dan was dat onze kans geweest om de Grand Prix te winnen', zo blikt Horner terug op de meest recente Formule 1-race in gesprek met AUTOhebdo. 'Het bleek niet genoeg en uiteindelijk was de enige optie om meer punten te halen nog de snelste raceronde', voegt hij daaraan toe. Verstappen kwam in de RB16B uiteindelijk aardig wat snelheid tekort om de aanval van Hamilton in de eindfase van de wedstrijd te pareren.
Waar Red Bull die nederlaag aan te danken heeft, is volgens Horner meer dan duidelijk: 'Mercedes had een betere racepace en minder degradatie, ze waren gewoon sneller dan dat wij waren.' Hoewel dat voor de Oostenrijkers een zorgwekkende conclusie zou moeten zijn, blijft de Brit het met name positief zien: 'We hebben nog nooit zo dichtbij gezeten. Ik denk dan ook niet dat we teleurgesteld moeten zijn met dit resultaat.'
'Het was verre van een slechte dag voor ons, gezien we op vrijwel hetzelfde niveau zaten als Mercedes op een circuit waar we vorig jaar toch vooral achter de feiten aanliepen. Dat is buitengewoon positief!', stelt de teambaas van Verstappen en Sergio Perez. Bij Red Bull laten ze de hoofden niet hangen maar maken ze zich klaar op de 23-koppige kalender waarvan er nog negentien races verreden moeten worden. De titelstrijd is nog volop gaande.
Red Bull verbetert op kwalificatiepace
Dat Red Bull op weekbasis voor overwinningen kan strijden met Mercedes is deels te danken aan het feit dat ze in de kwalificatie meer snelheid gevonden hebben dan in het verleden. Horner: 'Met uitzondering van Bahrein is het gat tussen de teams in de kwalificatie altijd ongeveer een tiende. Onze laatste poleposition in Barcelona was in 2011 en dit jaar zaten we ongelooflijk dichtbij. Alleen aan onze racepace moeten we nog sleutelen.'
Deze racepace was ook exact wat Verstappen de overwinning kostte op Circuit de Barcelona-Catalunya. Toen Hamilton vier ronden na Verstappen naar binnen dook voor een setje van de nieuwe mediumband reed de zevenvoudig wereldkampioen spoedig met rondetijden van een volle seconde sneller naar Verstappen toe. Met zo'n verschil in pace is het logisch dat de Limburger de leiding uiteindelijk uit handen moest geven.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties