Christian Horner denkt dat Red Bull Racing zo goed presteert in 2021 omdat ze gedurende de coronavirus-pandemie naar de fabriek zijn blijven gaan. Terwijl bij veel teams de meeste werkzaamheden van achter de webcam door bleven gaan, bood het ruime pand in Milton Keynes de mogelijkheid om op locatie door te blijven werken. Dat is belangrijk geweest in de huidige titelstrijd, denkt de teambaas. Ook kijkt hij naar de discussie omtrent hoge en lage rake, evenals het spannende gevecht tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton.
Na 2021 verzocht de FIA de Formule 1-teams om de downforce op de Formule 1-bolides drastisch te verminderen. Deze downforce-vermindering werd afgedwongen door wijzigingen in de vloer te eisen. 'De reglementswijzigingen hadden met name invloed op de achterkant van de auto', geeft Horner dan ook aan wanneer hem gevraagd wordt naar waarom Red Bull dit jaar wél goed uit de startblokken geschoten is. 'Daar was niet zoveel aan te doen. Ik geloof dat we als team uitstekend door deze pandemie heen zijn gekomen, misschien wel beter dan andere teams.'
Dat Red Bull zich beter door de coronavirus-pandemie heengeslagen heeft, is volgens Horner deels te danken aan het gevoel wat er heerste binnen de renstal: 'Er heerste een groot gevoel van saamhorigheid bij ons. We hebben daarnaast geprofiteerd van de grootte van ons bedrijfspand. De meeste mensen konden in de fabriek blijven werken in plaats van vanuit huis te communiceren middels Teams of Zoom.' Andere renstallen hielden vooral digitaal contact, Red Bull deed dit dus niet.
'Dat directe contact heeft bij ons de teamgeest sterk gehouden. Daar plukken we nu de vruchten van', meldt hij overtuigd in gesprek met Auto, Motor und Sport. De manier waarop Red Bull gedurende de lockdown te werk is gegaan zal dus een groot verschil gaan maken in de 2021-titelstrijd, verwacht hij. Welke teams tevens deze werkwijze aangehouden hebben, is niet duidelijk. Zover bekend werkten de meeste teams gewoon van afstand gedurende de lockdown.
Reglementen in voordeel van Red Bull?
Vanaf het begin van het seizoen wordt er al discussie gevoerd over of de reglementswijzigingen voor 2021 eerlijk zijn. Zo zou de verkleining van de vloer met name voor de bolides die met een lage hellingshoek (ook wel rake, red.) rijden nadelig zijn. 'Dat is voor de teams die dit beweren een handig excuus. Niemand heeft daar namelijk tastbaar bewijs van', reageert Horner, die er duidelijk niets van wil weten.
'Wij hebben onze auto goed aan weten passen aan de gewijzigde reglementen, maar Mercedes heeft nog steeds een auto waarmee ze races winnen. Bovendien hebben zij dit jaar meer polepositions behaald dan wij. Zij blijven het te kloppen team', benadrukt hij. Mochten de reglementen Mercedes onheus bejegend hebben dan heeft het alsnog weinig zin gehad, stelt de Brit. Het is namelijk nog steeds het team uit Brackley dat de boventoon voert als het aan hem ligt.
Verstappen tegen Hamilton
Verstappen en Hamilton nemen het in 2021 op weekbasis tegen elkaar op. 'Als Formule 1-fan zie je niets liever', weet Horner, die deze spanning vanaf de pitstraat voelt gedurende elke Grand Prix. Ook hij kan van de spanning echter wel genieten: 'Ik wil die twee met elkaar zien strijden zodat op het circuit uitgevochten kan worden wie de betere coureur is.'
'Het is als Roger Federer tegen Novak Djokovic. Verstappen dwingt Hamilton om het beste uit zichzelf te halen en wordt in dat proces zelf ook beter. Ze torenen boven iedereen uit', concludeert hij in gesprek met het Duitse medium. Verstappen en Hamilton zijn momenteel samen bovenaan het coureurskampioenschap te vinden. Slechts vier punten scheidt de Nederlander van de Brit, in het voordeel van Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties