Hughes over verschil Red Bull en Mercedes: 'De RB16B gaat beter om met wind' Formule 1
Formule 1

Hughes over verschil Red Bull en Mercedes: 'De RB16B gaat beter om met wind'

Hughes over verschil Red Bull en Mercedes: 'De RB16B gaat beter om met wind'

De Mercedes W12 lijkt veel last te hebben van sterke wind, in tegenstelling tot de Red Bull RB16B. De Honda-aangedreven bolides waren het snelst tijdens de wintertest en lieten Mercedes ver achter zich. Hier kunnen verschillende redenen achter zitten, Mercedes is niet voor niets kampioen van het 'sandbaggen'. Echter, Mark Hughes denkt dat aerodynamisch gezien de Duitse auto wel degelijk problemen ervaart in specifieke omstandigheden.

De sterke wind op het circuit van Bahrein afgelopen weekend liet misschien wel de grootste zwakte van de W12 zien, schrijft Hughes in Motorsport Magazine. 'De auto leek er veel last van te hebben. Het was niet voor niets dat beide Mercedes-coureurs zeiden last te hebben van een onstabiele achterkant. Red Bull daarentegen, had een veel stabielere auto op de baan staan.'

Volgens Hughes is het een terugkerend probleem bij de wereldkampioen. 'We hebben dit eerder gezien op Suzuka in 2019 en in hetzelfde jaar ook in Bahrein. Beide keren worstelde het team tijdens de kwalificatie door een sterke zijwind. Ook gedurende een race hebben ze het vaak lastig als ze dicht achter een andere auto rijden.' De reden hiervoor is het aerodynamische concept dat de Duitse renstal hanteert. 'Ze gebruiken een voorvleugel die sterk naar de buitenkant is georiënteerd. Bij de Mercedes werkte dat buitengewoon effectief, maar het heeft dus ook nadelen.'

Red Bull heeft een seconde voorsprong

Red Bull deed destijds hetzelfde, maar is daar de afgelopen jaren langzaam vanaf gestapt. 'Hun voorvleugel is nu een stuk meer naar binnen georiënteerd.' Alleen dat is niet het enige waardoor Red Bull sterker leek te zijn tijdens de wintertest. 'De testresultaten waren lastig te lezen', verklaart Hughes. 'Het temperatuurverschil gedurende de dag was groot en teams gebruikten verschillende motorstanden. Het was lastig om twee runs met elkaar te kunnen vergelijken.'

Daarnaast gebruikten teams voor hun kwalificatieruns verschillende hoeveelheden brandstof. 'Mercedes stopt traditioneel gezien veel meer brandstof in de auto dan Red Bull.' Toch lijkt er een duidelijk verschil tussen de twee grootmachten te zijn tijdens een kwalificatierun. 'Als we al deze factoren meerekenen, is er nog steeds een verschil van één seconde tussen de twee auto's.' Koppel dat aan een sterk einde van 2020 en Red Bull lijkt er heel goed voor te staan.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws