Hughes voorspelt: 'In Monaco zal Red Bull weer de favoriet zijn' Formule 1
Formule 1

Hughes voorspelt: 'In Monaco zal Red Bull weer de favoriet zijn'

Hughes voorspelt: 'In Monaco zal Red Bull weer de favoriet zijn'

Er wordt alleen gekeken naar buigende achtervleugels omdat Red Bull het op dat vlak beter doet dan Mercedes, concludeert Mark Hughes. Het is moeilijk te zeggen in hoeverre het concept legaal is, gezien de beperkingen van de huidige druktest. Als de FIA de reglementen gaat aanscherpen, verwacht Hughes dat het niets gaat veranderen aan de competitieve rangorde.

De huidige test die wordt gebruikt om de stijfheid van onderdelen te testen, zou eigenlijk ongeschikt zijn om een achtervleugel aan te onderwerpen. 'Je kan met zo'n statische proef niet de druk testen die op hoge snelheid zou plaatsvinden', legt Hughes uit in de The Race-podcast. 'En hoe reguleer je wat de intentie van een team is wanneer een vleugel verder dan de toegestane limiet buigt? Elk team zou dan een structuur willen ontwerpen die de test doorstaat, maar buigt bij een druk die hoger is dan in de test.'

Doorgaans heeft Red Bull geëxperimenteerd met innovaties die de grenzen van de reglementen opzoeken. Dat is wederom het geval met de buigende achtervleugel. Volgens de journalist is er een specifieke reden dat het onderdeel nu in de spotlight staat. 'Er wordt naar gekeken omdat Red Bull het op dit vlak beter doet dan Mercedes. Maar als de FIA er iets aan gaat doen, zal dat de competitieve rangorde niet veranderen.'

Kracht van Mercedes 'circuit-gebonden'

In die rangorde lijkt Mercedes nu aan kop te staan. Op papier heeft het kampioensteam in ieder geval het voordeel ten opzichte van Red Bull. Echter, Hughes denkt dat dit te maken heeft met de soorten circuits waar in de openingsfase van het seizoen is geracet. 'Het lijkt nu alsof Mercedes begon met een achterstand in Bahrein, maar dat het die vervolgens heeft goedgemaakt in de races erna. Alleen zou dat ook zo zijn als de volgorde van circuits was omgedraaid?'

Waarschijnlijk niet en dat komt doordat de auto's van Mercedes en Red Bull beide een andere 'sweet spot' hebben. 'Wat voor soort opvolging van bochten en bochtsnelheid een circuit heeft, bepaalt of een hoge- of lage-rake auto sterker is. De RB16B heeft meerdere opties om in de sweet spot te blijven. De W12 van Mercedes is vooral sterk wanneer het circuit toelaat dat het in de sweet spot gehouden wordt. In Barcelona was dat laatste het geval. In Monaco zal Red Bull de favoriet zijn. Daar zijn dingen waar de Mercedes beter mee om lijkt te gaan, zoals luchtweerstand en bandendegradaties, vrijwel irrelevant.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws