Hughes ziet misverstand bij 'meedogenloze' Verstappen in media: 'Boze reacties komen uit een plek van onbegrip' Formule 1
Formule 1

Hughes ziet misverstand bij 'meedogenloze' Verstappen in media: 'Boze reacties komen uit een plek van onbegrip'

Hughes ziet misverstand bij 'meedogenloze' Verstappen in media: 'Boze reacties komen uit een plek van onbegrip'

Formule 1-journalist Mark Hughes denkt dat de media Max Verstappen en zijn manier van denken en doen gewoon niet snappen. Coureurs hebben vaak een meedogenloze manier van rijden op de baan en dan een normale manier van communiceren buiten de baan. Daar liep de Nederlander in Brazilië ook tegenaan, toen hij zijn teamgenoot niet wilde laten passeren. De media kon hier wel een mening over vormen, maar naar Hughes zijn idee is dat fout.

Richting de slotfase van de race verzocht het team Verstappen om Sergio Pérez voorbij te laten. De Mexicaan is nog met Charles Leclerc in gevecht voor de tweede plek in het kampioenschap. Verstappen zijn antwoord over de boordradio was luid en duidelijk: dat ging hij absoluut niet doen, en daar had hij zijn redenen voor. Zo zou die reden zijn dat Pérez expres was gecrasht in de kwalificatie van Monaco. Daar won de Mexicaan de race. Verstappen had nog een appeltje te schillen met hem.

Na de Grand Prix van Brazilië kregen Red Bull-coureurs Verstappen en Sergio Pérez het er flink van langs op de socialemediakanalen als Twitter en Instagram. De tweevoudig wereldkampioen legde bij de persconferentie ook uit dat zelfs zijn familie lelijke berichten had gekregen, ook doodsbedreigingen. Dit vond de Nederlander te gek voor woorden. Ook aan het adres van Pérez kwamen haatberichten. 'Maar ook de minder boze reacties komen vanuit een plek van onbegrip', schrijft Hughes op Motorsportmagazine.com.

'Het onbegrip tussen een coureur en de persoon die die coureur werkelijk is', gaat de Formule 1-journalist verder. 'Er is een bubbel waarin een coureur zich afsluit van de alledaagse wereld, vooral in zoiets eenzaam en extreem als het racen in de Formule 1. De buitenwereld wordt dan afgesloten en de volledige focus ligt dan op het presteren. Dit gebeurt bij Red Bull in het bijzonder, maar tot op zekere hoogte bij alle teams. Dan krijgt de leidende coureur het gevoel dat hij wordt gesteund door iedereen om hem heen, het gevoel dat dit zijn racefamilie is en dat iedereen er is om zich op hem te focussen.'

Hughes: 'De realiteit is dat er honderden mensen in zo'n team zitten'

Terwijl coureurs in hun eentje de race moeten rijden, zijn er wel heel veel mensen achter de schermen die ervoor zorgen dat zo'n race gewonnen kan worden. 'De realiteit is, dat er honderden mensen in zo'n team zitten', schrijft Hughes. 'Honderden mensen werken om zo'n auto te produceren en om ermee te gaan racen. Maar dat is niet het gevoel dat een coureur wil meenemen in de auto. Er is intense concurrentie en de auto's zijn gewoon de instrumenten waarmee ze concurreren.' Zo'n gedachtegang zorgt ervoor dat een coureur in het heetst van de strijd niet eens kan denken aan het team en hoeveel mensen het mogelijk maken dat hij kan racen of zelfs kan winnen.

Dit was ook zichtbaar bij Alpine tijdens het weekend in Brazilië, vindt Hughes. Volgens de Formule 1-journalist was dat een moment waarin twee werelden botsten met elkaar. Het was een controversieel moment tussen Fernando Alonso en teamgenoot Esteban Ocon. 'Het zijn coureurs, met een zeldzame vaardigheid waarop het team vertrouwt. Ze zijn alleen werknemers in formele zin, niet de viscerale. Het zijn huursoldaten die met tegenzin deel uitmaken van een team. Dat was vroeger de kern van de aantrekkingskracht van het racen, die rebellie tegen de middelmatigheid van het alledaagse', aldus Hughes.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws