Imola: de eerste sprintrace met de nieuwe regels van 2022 Formule 1
Formule 1

Imola: de eerste sprintrace met de nieuwe regels van 2022

Imola: de eerste sprintrace met de nieuwe regels van 2022

In 2021 introduceerde de Formule 1 een nieuw format met de sprintraces. Het doel van de minirace op zaterdag, die dertig minuten duurt, was om de rangorde wat op te schudden. Ten opzichte van vorig jaar zijn er echter een paar wijzigingen, waaronder een nieuw puntensysteem en een paar nieuwe locaties, zoals volgend weekend in Imola. Hieronder vind je een overzicht van wat je kunt verwachten, van de kwalificatie op vrijdag tot en met de Grand Prix op zondagmiddag.

Na een evaluatie van de drie sprint-evenementen van vorig jaar heeft de FIA besloten om het aantal in 2022 gelijk te houden, gezien de druk op de teams door de invoering van ingrijpende wijzigingen in de aerodynamische regels. De locaties waar de sprintraces worden verreden zijn wel veranderd: Imola en de Red Bull Ring zijn gekozen als toevoeging op de sprintrace-kalender. Verder is er een nieuw puntensysteem voor het format, waarbij er meer coureurs zich in de punten kunnen rijden.

Meer punten voor sprintraces in 2022

Net als vorig jaar wordt de sprintrace een wedstrijd van 100 kilometer zonder verplichte pitstops, waarbij de coureurs voluit racen tot de finishvlag. Dit jaar staat er echter veel meer op het spel, met punten voor de beste acht coureurs waar voorheen alleen de beste drie punten kregen. De coureur die de eerste plaats behaalt, krijgt nu acht in plaats van drie punten, met een glijdende schaal tot één punt voor de achtste plaats. Deze punten gelden zowel voor het rijders- als het constructeurskampioenschap. De volgorde waarin de sprintrace eindigt blijft bepalend voor de startopstelling van de Grand Prix van zondag.

De kwalificatie zal in een sprintrace-weekend op vrijdag plaatsvinden, de coureur die daar de pole position pakt, start de sprintrace op de eerste plaats. De coureur die de sprintrace wint, start als eerste in de Grand Prix van zondag. Het vergt een enorme uitdaging voor de teams aangezien ze maar een enkele vrije training hebben voordat de kwalificatie begint. De tweede vrije training vindt plaats op zaterdagmiddag voordat de sprintrace van start gaat.

Puntensysteem Formule 1-sprintraces in 2022: 
P1 8 punten
P2 7 punten
P3 6 punten
P4 5 punten
P5 4 punten
P6 3 punten
P7 2 punten
P8 1 punten
P9 - P20 0 punten

Imola uitdagend circuit voor een sprintrace

Het circuit van Imola zal met haar klassieke lay-out voor veel spektakel zorgen. Het circuit is razendsnel en kent vele bochten die vol gas genomen kunnen worden. Inhalen is daarom een enorme uitdaging op het circuit, alleen het rechte stuk leent zich voor een inhaalactie. Tevens vormt het rechte stuk de enige DRS-zone van het circuit, wel is deze zone voor dit jaar verlengd om inhalen te bevorderen. Het DRS-detectiepunt is verschoven van 40 meter na bocht 18, waar de auto's richting de start-finishlijn gaan, naar 20 meter voor bocht 17. De DRS-activeringszone is ook verschoven van de finishlijn naar 60 meter voor bocht 19. Bocht 19 is een vlakke knik in het rechte stuk voor de start-finish, wat betekent dat auto's die voor deze bocht DRS activeren een voordeel hebben op de weg door bocht 1 en voor de hardere remzone van bochten 2 en 3.

De lay-out van het circuit in Imola is ongewijzigd, wel is de DRS-zone velengt.

Bovenop de spectaculaire lay-out is het circuit vrij smal en kent het als vanouds graveltraps. Hetgeen, samen met de regenachtige weersvoorspelling, voor de nodige actie op de baan zal zorgen. De teams hebben bovendien maar weinig tijd om aan de setup van de auto te werken voor de kwalificatie van vrijdag waardoor de kans groot is dat de startopstelling voor sprintrace verrassend kan zijn. Wanneer er snellere auto's verder naar achter op de grid staan zullen er de nodige gevechten plaatsvinden op de baan en zijn safetycars of zelfs rode vlaggen niet uit te sluiten. De coureurs zullen bovendien extra gemotiveerd zijn door de extra punten die dit jaar te behalen zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws