Na twee lastige weekenden in Monaco en Barcelona stond Max Verstappen weer op het podium. De Nederlander werd tweede en eindigde achter George Russell, die de race vanaf poleposition startte. Veel aandacht voor Verstappen is er ditmaal echter niet, behalve bij één krant. Lando Norris zal niet blij zijn als hij op maandagochtend het nieuws leest. Dit zeggen de krantenkoppen na de GP van Canada.
In Italië wordt er eerst een minuut stilte gehouden voor wederom een teleurstellend weekend van Ferrari. De Scuderia ging het weekend in met veel rumoer en roddels. De resultaten konden de sceptici niet de mond snoeren. 'Een Ferrari-flop', klinkt het kritische La Gazzetta dello Sport. 'Na twee raceweekenden waarin Ferrari op het podium eindigde, eindigde het team in Canada opnieuw buiten de top drie. Een onopvallende zondag met Leclerc op P5 en Hamilton op P6.'
De Italiaanse krant wijst naar de plekken die de Ferrari-coureurs cadeau hebben gekregen. 'Dat kwam door het late ongeluk van Lando Norris, die op P5 reed voordat hij uitviel. Alsnog brengt het Ferrari terug naar de derde plaats in het kampioenschap, op zestien punten van Mercedes en maar liefst 191 punten van McLaren', luidt de zucht vanuit Italië. Voor het thuisland van de Italiaanse renstal was het vermakelijker om te zien wat er ging gebeuren voorin het veld.
Verstappen kon Russell redelijk volgen tijdens de race, maar had duidelijk moeite met de pace. Onder de safetycar remde Russell plotseling, waardoor Verstappen hem even voorbijschoot. De Brit riep dat gelijk op de boordradio, Verstappen dacht op zijn beurt dat Russell zich niet aan de regels hield. 'De overwinning van Russell werd na de race ter discussie gesteld door een officiële klacht van Red Bull bij de stewards, gericht tegen de Britse Mercedes-coureur.'
Lees ook
Besluit FIA om protest Red Bull af te wijzen uitgelegd, Mercedes presenteerde deze argumenten
Geschiedenis tussen de twee
De FIA wees het protest echter af. Er was niet voldoende bewijs dat de actie van Russell opzettelijk of ongewoon was om Verstappen in een overtreding te forceren. 'Tussen Verstappen en Russell heerst al langer spanning. In het verleden was het Russell die Verstappen beschuldigde van een overtreding', schrijft La Gazzetta. 'In de vorige race in Spanje gaf Verstappen Russell zelfs een tik met zijn wiel, nadat hij een positie terug moest geven wegens het afsnijden van een chicane.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

La Gazzetta vergeet erbij te vermelden dat Verstappen dat in opdracht van het team deed, wat uiteindelijk niet nodig was. In Spanje is er weinig aandacht voor de P2 van Verstappen en het dilemma dat volgde na afloop. Voor het Spaanse AS was de crash van McLaren spannender. 'De harmonie binnen McLaren werd door het toilet gespoeld. Ze sloegen ook strategisch de plank mis', schrijft de krant.
'Vooraan behaalde Russell zijn vierde zege in de Formule 1, vanaf poleposition, in een dominant weekend dat Mercedes bijna dwingt hem vandaag nog een contractverlenging aan te bieden. Verstappen werd tweede en rookie Andrea Kimi Antonelli maakte het droompodium compleet', vervolgt AS. 'Piastri en Norris vochten om P3 met de jonge Italiaan toen de papaya rules letterlijk uit elkaar spatten. Norris raakte Piastri en knalde keihard in de muur.'
The Guardian hemelt Russell op
AS wil duidelijk maken dat Piastri niets te verwijten viel in deze situatie. 'De Brit gaf direct toe dat het zijn schuld was. Zijn jacht op de wereldtitel loopt hiermee wel een flinke deuk op. Misschien niet zozeer door de verloren punten, maar vooral door de manier waarop McLaren in de toekomst zal reageren als de twee coureurs elkaar opnieuw op de baan treffen', wijst de Spaanse krant aan. De nummer één regel binnen het team was: niet met elkaar crashen. Norris heeft die regel half verbroken.
Vanuit Norris' thuisland krijgt hij ook verrassend veel kritiek. The Guardian neemt eerst uitgebreid de tijd om Russell op te hemelen. 'Het was een wederopstanding van Russell, terwijl Norris alles fout doet', luidt de kop boven het artikel in de Britse krant. 'Russell verdwijnt in een waas van snelheid en blaast zijn hoop op een titelpoging nieuw leven in', gaat The Guardian verder. 'De 27-jarige weerstond de dreiging van de viervoudig wereldkampioen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ook deze krant kaart Verstappens strafpunten nog eens aan. 'Russell botste twee weken eerder in Spanje nog met Verstappen. De Nederlander kreeg toen drie strafpunten op zijn licentie, waardoor hij nog één strafpunt verwijderd is van en schorsing. Na zijn pole in Montréal grapte Russell dat hij bij de start wat meer ruimte had om de ellebogen uit te steken. Omdat hij beter wegkwam bij de start, was dat niet eens nodig', pronkt The Guardian.
Nieuw aspect: tijdgebrek?
De Britse krant keek toe hoe de ene Brit een safetycar veroorzaakte, en de andere Brit in een nieuw 'conflict' verzeild raakte met Verstappen. 'Onder de neutralisatie remde Russell plotseling hard om zijn remmen op te warmen. Verstappen passeerde hem toen kortstondig, wat verboden is', luidt het oordeel van The Guardian. 'De Nederlander verdedigde zichzelf door te zeggen dat hij verrast werd door Russells plotselinge remactie. Red Bull diende een protest in, maar dat liep op niets uit wegens tijdgebrek.'
Daar heeft The Guardian het niet bij het rechte eind, het document van de FIA vertelt duidelijk dat de argumenten van beide partijen zijn aangehoord, en vervolgens is besloten om geen straffen uit te delen. 'De botsing bij McLaren zorgde voor een forse tegenvaller voor Norris' titelkansen. Hoewel McLaren op dit circuit de Mercedessen en Red Bull niet kon bedreigen, vergrootte Piastri zijn voorsprong op zijn teamgenoot tot 22 punten.'
L'Équipe kijkt betreffende Russells Formule 1-palmares de kat nog even uit de boom. Die vierde zege is leuk en aardig, maar de Fransozen merken op dat die niet allemaal op eigen kracht tot stand zijn gekomen. 'Vorig jaar ging een één-twee van Russell en Hamilton tijdens een koude nacht in Las Vegas grotendeels onopgemerkt voorbij, en het dubbele podium van afgelopen zondag had hetzelfde lot kunnen ondergaan. De Zilverpijlen hebben de ongelukkige gewoonte om op het verkeerde moment te schitteren, of om te profiteren van pech van anderen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De Franse krant verwijst naar de Grand Prix van Oostenrijk 2024, 'waar Norris zich vergaloppeerde in een poging om Zijne Majesteit Verstappen in te halen, en zo de weg vrijmaakte voor een overwinning van Russell. Afgelopen zondag was het opnieuw een fout van Norris die bijna roet in het eten gooide voor Mercedes', luidt de kritische noot van L'Équipe voor Norris. 'Hij stormde als een raket op Piastri af, verloor opnieuw het overzicht en parkeerde zijn wagen in de muur.'
Titanenduel aanstaande bij McLaren
Het incident was bijna identiek aan de crash tussen McLaren-teamgenoten Hamilton en Jenson Button in 2011. L'Équipe weet nog een ander goed voorbeeld. 'Jammer voor wie hoopte op een spectaculair incident à la Rosberg-Hamilton in Spanje 2016. Het eerste interne conflict bij McLaren was niet meer dan een kleine botsing, die vooral bevestigt dat Piastri momenteel de lakens uitdeelt binnen het Britse team. Ergens is dat maar goed ook, want zo kunnen we onze aandacht verleggen naar de concurrentie.'
Net als de andere media zag de Franse krant dat Verstappen snelheid tekortkwam om het Russell echt moeilijk te maken. De Nederlander legde dat dan ook uit bij de pers. 'Verstappen, van wie velen verwachtten dat hij als een roofdier op Russell zou duiken bij de start, hield zich aanvankelijk in en ondernam later wél pogingen op de baan, maar kon de latere winnaar geen moment echt bedreigen. Bij hen op het podium stond de piepjonge Antonelli, die de derde jongste coureur ooit is op een F1-podium, na Verstappen en Stroll', sluit L'Équipe af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties