Kalff ziet kansen Red Bull in ontwerp Alpha Tauri: 'Ze nemen meer risico' Formule 1
Formule 1

Kalff ziet kansen Red Bull in ontwerp Alpha Tauri: 'Ze nemen meer risico'

Kalff ziet kansen Red Bull in ontwerp Alpha Tauri: 'Ze nemen meer risico'

F1-commentator Allard Kalff heeft het ontwerp van de Alpha Tauri AT01 goed onder de loep genomen. De presentator van RTL GP voorziet een mooi jaar voor de Italianen als het aan het ontwerp ligt. Dat ziet hij aan de onderdelen waarbij geen samenwerking is met Red Bull. In zijn vooruitblik ziet hij flinke ontwikkeling bij de renstal.

AlphaTauri is al bijna een jaar bezig onder leiding van technisch directeur Joey Eddington. 'Toen ze hun eerste crashtest hadden in 2019, waren de vergaderingen ook al onderweg', aldus de Nederlander. De AT01 is duidelijk geen kloon van de Red Bull RB16, hoewel er een vrij vergaande samenwerking is. 'Het is een ander concept.'

De motor, versnellingsbak en de achterwielophanging zijn één op één overgenomen van Red Bull. Maar sommige dingen zijn toch anders. De voorophanging verschilt van het moederteam en is toch wel deels anders. Red Bull gebruikt hier al sinds 2019 een systeem wat de stuuruitslag koppelt aan de rijhoogte en de gewichtsverdeling, volgens Kalff. Alpha Tauri heeft dit type ophanging niet.

Alpha Tauri verkiest stabiliteit boven prestatie

De voorvleugel is anders dan bij Red Bull. Kalff heeft sterk het idee dat de front wing van de laatste meer neerwaartse druk gaat opleveren, maar gevoeliger zal blijken te zijn. Bij AlphaTauri zou de voorkant van de wagen een stuk stabieler moeten zijn.

Met de Honda-motor achterin zouden Red Bull en Alpha Tauri dezelfde kracht moeten hebben. Op de baan gaan er toch verschillen optreden. Kalff heeft formaatverschillen gespot tussen de teams. 'De radiateuren zijn anders, en de sidepods iets groter bij AlphaTauri. Daarmee spelen ze meer op safe, ze zullen de watertemperatuur beter onder controle hebben, dènken ze.'

Meer risico is meer snelheid voor Max Verstappen

Die behoudenheid komt niet vanuit het niets. De kans dat AlphaTauri meer met verkeer te maken heeft en aan de kop van het middenveld rondrijdt, is behoorlijk groot. Red Bull zal in frisse lucht haar temperaturen beter kunnen controleren. De marges zijn kleiner, maar de kans op ruimte op de baan is een stuk groter dan in het ultracompetitieve middenveld.

De ingebouwde veiligheid van AlphaTauri zou in principe meer kansen bieden voor Red Bull en Max Verstappen, denkt ook Kalff. 'Bij Red Bull zetten ze dus alles op alles om de auto zo snel mogelijk te maken. Als je de watertemperatuur onder controle hebt, ben je sneller. Bij de Italianen spelen ze iets meer op zeker. Die vijfde plaats hoeft zeker geen utopie te zijn.' (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws