Williams heeft haar nieuwe FW43 aan de wereld voorgesteld. Zeker op het gebied van kleurstelling is het Williams van 2020 niet te vergelijken met voorheen. Hoofdsponsor Rokit is nog overduidelijker aanwezig dan vorig jaar, op een rode ondergrond in plaats van blauw. Daarnaast geeft het team te kennen dat het zich richt op voortdurende evolutie, in plaats van een revolutie.
Na een rampzalig 2019-seizoen wil Williams maar wat graag van de achterste startrij af, maar de achterstand is groot. Het team houdt George Russell in ieder geval nog één jaar aan, en zet nieuweling Nicholas Latifi in de andere auto. De ontwerpers hebben besloten om het huidige ontwerp te verfijnen, in plaats van het radicaal over een andere boeg te gooien. Veel ontwikkelingswerk in 2019 was al gericht op het nieuwe seizoen, geeft Williams aan op haar website.
Williams richt zich op oplossen grootste problemen
Ontwerpleider Doug McKiernan: 'Iedereen op de fabriek heeft keihard gewerkt aan de ontwikkeling van de auto voor 2020. We hebben grootschalig aandacht besteed aan de probleemgebieden van de FW42, en wel degenen die ons de meeste prestatie gaan geven voor de middelen die we hebben.' Er zijn geen fundamentele veranderingen aan ons concept.'
'De belangrijkste indicator dat we op de juiste weg zitten, is de correlatie tussen onze ontwerptools en de data op de baan. We hebben een gezonde ontwikkeling gehad in de windtunnel, en daarnaast redelijke verbeteringen gevonden in de efficiëntie van de koeling', aldus McKernan. Dit zou er op kunnen wijzen dat Mercedes het lijdende Williams een hand toe heeft gestoken met de ontwikkeling.
Williams: 'Hard werk begint zich uit te betalen met FW43'
'Het team heeft de mechanische problemen aangepakt die voorkwamen in 2019, met onder meer de remmen en het totaalgewicht van de wagen. Deze gebieden blijven onze focus in het seizoen.' Hoofdingenieur Adam Carter valt hem bij. 'De ideeën die we hebben uitgevoerd met de ingenieursafdeling om prestatie te winnen op alle fronten, komen duidelijk naar voren. Het is fantastisch om te zien dat het harde werk zich uit begint te betalen.'
'We hebben enkele kerndelen van de FW42 aangehouden. Daardoor kon de aerodynamica-afdeling non-stop doordraaien, om de middelen maximaal te kunnen gebruiken. Dat betekent dat er minder is geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe concepten, waardoor het ontwerpteam meer bandbreedte heeft gehad om haar werk te optimaliseren. Dat blijkt in de packaging (de manier hoe de verschillende onderdelen in de auto passen) en het detail van de verschillende componenten', aldus de Brit.
Deze week zal het team de nieuwe bolide uitproberen, als de wintertest in Barcelona van start gaat woensdag. 'We willen kijken hoe we ervoor staan ten opzichte van de concurrentie, en onze betrouwbaarheid doortrekken.' In 2019 noteerde het team een totaal van slechts vier uitvalbeurten, een indrukwekkend resultaat gezien de lastige financiële situatie. 'Later willen we kijken naar onze snelheid over één ronde, de snelheid over lange runs, met onze teams op de baan en in Grove.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties