Knoors deelt kijk op 2026-reglementen: 'Heb niet het gevoel dat dat Formule 1 is' Formule 1
Formule 1

Knoors deelt kijk op 2026-reglementen: 'Heb niet het gevoel dat dat Formule 1 is'

Knoors deelt kijk op 2026-reglementen: 'Heb niet het gevoel dat dat Formule 1 is'

De racewereld raakt er niet over uitgepraat: de 2026-reglementen. In de eerste week van juni presenteerde de FIA de nieuwe reglementen voor de sport en bleek dat we aan de vooravond van flink wat verandering staan. Zo zeggen we gedag tegen DRS waarvoor er een Manual Override-systeem in de plaats komt, gaan de auto's voor 50% op een elektrische motor rijden, en worden de auto's lichter. Ernest Knoors, voormalig Formule 1-ingenieur, deelt zijn kijk op hoe de sport zal veranderen.

Sinds de aankondiging is er door coureurs en racefans al flink wat kritiek geuit op de nieuwe reglementen. Zo vreest Mercedes-coureur George Russell dat de veiligheidsmaatregelen niet voldoende zullen worden aangepast op de hogere topsnelheden van de auto's op het rechte stuk, en vrezen verschillende teams dat de combinatie van de Z-modus, X-modus, en Manual Override te complex wordt. Genoeg reden voor de mannen van De Race Show-podcast om een extra aflevering te maken. Knoors werd uitgenodigd om de fans precies te vertellen wat hen te wachten staat.

Een wiskundesom

Zoals genoemd zullen de F1-auto's per 2026 voor 50% worden aangedreven door een verbrandingsmotor. Die verbrandingsmotor zal werken op enkel duurzame brandstoffen. Voor de andere 50% zullen de auto's worden aangedreven door een elektrische motor. Knoors heeft wel een idee hoe de rijervaring zal worden voor de coureurs. Om die ervaring te duiden maakt hij een vergelijking tussen de Formule E, de volledig elektrische raceklasse, en de F1. 'Antonio Felix da Costa (oud-reservecoureur voor Red Bull en voormalig Formule E-coureur, red.) zei dat de Formule 1 een fysieke sport is. Die auto die daagt je fysiek uit. De Formule E is meer het oplossen van een wiskundevraagstuk', vertelt Knoors.

Volgens de oud-ingenieur zou een ontwikkeling als deze allesbehalve wenselijk zijn voor de F1-coureurs. 'De Formule E-coureurs krijgen allemaal piepjes in hun oren, feedback op hun dashboard over wanneer ze kunnen aanvallen en wanneer ze energie moeten sparen. Zij zijn continu bezig met het managen van hoeveel energie er in die batterij zit. Ik heb zelf niet het gevoel dat dat Formule 1 is. Dus ik hoop niet dat dat echt gaat komen', deelt hij.

Giedo van der Garde sluit zich daarbij aan en verwijst naar de race van 2023 in Qatar. Het was tijdens de race extreem heet op het circuit en dat zorgde voor een fysieke uitputtingsslag bij de coureurs. De voormalig Formule 1-coureur verwacht niet dat we dat soort taferelen nog geregeld zullen gaan zien vanaf 2026. Co-presentator Joost Hofman vraagt zich af of racen onder de nieuwe reglementen dan wel leuker wordt voor de coureurs. 'Het wordt strategischer', zegt Van der Garde daarop. Knoors drukt zich iets minder genuanceerd uit. 'Het pure racen, het auto op de limiet bewegen, daar gaan we steeds verder van weg', voorspelt hij.

Ook Domenicali heeft twijfels

In de storm van reacties op de nieuwe reglementen werd er regelmatig genoemd dat fans de tijd van de V8-motoren missen. Veel gaven aan vooral het geluid van die auto's te missen. Niet alleen de fans bleken nostalgisch naar die tijd te zijn, want zelfs Formula One Group-directeur Stefano Domenicali zei dat hij dat sentiment wel deelde. Volgens Knoors was die uitspraak opvallend. 'Wat ook interessant is om te horen is dat een Domenicali nu al vooruit kijkt, voorbij 2026. Hij zegt dat we misschien wel meer motorgeluid terug moeten brengen. Dat als er tegen die tijd allemaal synthetische brandstoffen zijn, we misschien wel terug kunnen gaan naar een pure verbrandingsmotor. Er wordt wel over nagedacht en dat betekent ook dat er misschien wel twijfel is over of dit uiteindelijk wel de juiste richting is in 2026.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws