Krack over acties Alfa Romeo-coureurs in Abu Dhabi: 'Waren soms op het randje' Formule 1
Formule 1

Krack over acties Alfa Romeo-coureurs in Abu Dhabi: 'Waren soms op het randje'

Krack over acties Alfa Romeo-coureurs in Abu Dhabi: 'Waren soms op het randje'

Aston Martin-teambaas Mike Krack vindt dat sommige acties van Alfa Romeo-coureurs Valtteri Bottas en Guanyu Zhou tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi op het randje van het toelaatbare waren. De 50-jarige Krack had naar eigen zeggen ook wel verwacht dat Alfa Romeo er alles aan zou doen om Lance Stroll en de afzwaaiende Sebastian Vettel het leven zuur te maken.

Aston Martin vocht met Alfa Romeo om de zesde plek in het constructeurskampioenschap, maar kwam uiteindelijk een puntje tekort. Beide teams eindigden weliswaar puntgelijk, maar met de vijfde plaats van Bottas in Emilia Romagna scoorde het team van Alfa Romeo een beter beste resultaat. Aston Martin loopt hierdoor ook een tiental miljoen dollar aan prijzengeld mis.

Krack is wel teleurgesteld over het mislopen van de zesde plaats bij de constructeurs, maar laat weten niet ontgoocheld te zijn over de acties van de Alfa Romeo-coureurs. 'Ik denk niet dat we gefrustreerd moeten zijn na deze race. Het was een geweldig einde van het seizoen en het had ook de andere kant op kunnen vallen', laat Krack optekenen bij Motorsport.com. 'Wel zag ik dat ze zich volledig op ons richtten. Enkele acties waren op het randje, maar ik denk dat wij er al op anticipeerden dat dit zou kunnen gebeuren. We wisten dus al dat we conservatief moesten zijn als we ze wilden passeren.'

Aston Martin probeerde met eenstopper voor Vettel te maximaliseren

Vettel streed in het begin van de race om de achtste plaats met Esteban Ocon. Zijn team koos ervoor om de Duitser slechts één keer te laten stoppen. De strategie pakte niet zo uit als Aston Martin had gehoopt en Vettel was na afloop dan ook niet blij met deze strategie. Krack benadrukt dat de gekozen strategie geen reactie was op de tactiek van Alfa Romeo. 'We wilden hierbij niet naar Alfa kijken. Voor de race zat er weinig verschil tussen het maken van één pitstop en het maken van twee pitstops. Uiteindelijk probeerden we onze kansen te maximaliseren. Daarbij hebben we niet naar Alfa gekeken.'

Volgens Krack koos Aston Martin ook juist voor deze strategie omdat Vettel in zijn eerste stint zo goed omging met het managen van de mediumband, maar omdat het niet tot het gewenste resultaat leidde, snapt de frustratie van zijn coureur. 'Als hij iets meer van de banden had gevraagd, dan hadden we hem waarschijnlijk drie of vier ronden eerder naar binnen gehaald. Als ik terugkijk, dan denk ik dat het beter was om eerder te stoppen en over te stappen op een tweestopper, maar soms moeten beslissingen om de snelst mogelijke race te rijden in een fractie van een seconde genomen worden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws