Charles Leclerc ging de race in Hongarije in met de gedachte dat hij kon winnen. De Monegask startte vanaf poleposition en had een lange tijd de leiding in handen, tot hij problemen kreeg met zijn Ferrari. Hij viel van P1 terug naar P4 na een gevecht met George Russell, die uiteindelijk het laatste podiumplekje wist te bemachtigen. Hij kreeg ook nog een tijdstraf.
Volgens de Brit bewoog Leclerc onder het remmen en deed hij in hun gevecht meer dingen die niet door de beugel konden. De stewards gaven Leclerc een vijfsecondenstraf voor driving erratically. Na de race kreeg hij ook nog een strafpunt op zijn licentie. Het ging van de regen in de drup voor de Ferrari-coureur, die richting de slotfase een lang bericht had voor de pitmuur. Hij was niet blij met de gang van zaken en baalde dat hij de zege verloor.
'Ik wist dat ik op het randje zat, ik heb er niet echt een mening over', zegt Leclerc na de race tegen de aanwezige pers. 'Ik had het gevoel dat ik bewoog vóór het remmen, en dan remde ik, waarbij ik de auto richting de apex stuurde', verklaart hij over het gevecht met Russell. 'Dat doe ik normaal altijd, maar ik kan me voorstellen dat George zich behoorlijk heeft laten horen op de radio, dat is meestal zo.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Russell vond inderdaad dat Leclerc een straf verdiende, wat hij vanzelfsprekend zei om zijn podium veilig te stellen. Voor Leclerc kon de zondag vervolgens bijna niet erger worden. Na afloop kwam hij terug op zijn woorden aan het team en gaf hij aan dat hij op dat moment niet alle informatie had, maar alsnog dacht hij dat hij op het podium had kunnen eindigen. De tijdstraf deed in ieder geval geen pijn, zijn voorsprong op Fernando Alonso was groot genoeg.
Auto werd onbestuurbaar
Zoals Leclerc ook al bij Viaplay aangaf, werd het probleem na de race aan hem uitgelegd. 'Ik moet terugkomen op wat ik op de radio heb gezegd, want ik dacht dat het aan iets anders lag', bekent Leclerc schuld. De 27-jarige stelde op de boordradio dat Ferrari naar hem had moeten luisteren, omdat hij dan wel een manier had gevonden om met de problemen om te gaan. 'Ik heb ondertussen meer details gekregen en het bleek een probleem te zijn met het chassis.'
Met andere woorden: er was niets dat ze anders hadden kunnen doen. Het probleem begon rond de veertigste ronde, waardoor het een lange dag werd. 'Het werd steeds erger, ronde na ronde. Tegen het einde zaten we twee seconden van de pace. De auto was gewoon onbestuurbaar', baalt Leclerc, die dit jaar nog geen enkele race heeft gewonnen. 'Het is een uitzondering en dit zou nooit mogen gebeuren. Ik ben erg teleurgesteld.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Eerste stint was perfect
Leclerc managede de start erg goed en wist een seconde of drie weg te rijden bij Oscar Piastri. Lando Norris viel terug naar P5 na de start, waardoor hij maar één McLaren achter zich had. Ferrari reageerde goed op de undercut van Piastri en bleef er vervolgens voor. 'De eerste stint was perfect', zegt Leclerc. 'De eerste ronden van de tweede stint waren ook heel goed, en ik denk dat we toen op weg waren om de race te winnen. De laatste stint was rampzalig vanaf het moment dat het chassisprobleem begon.'
De auto deed daardoor in elke bocht iets anders. De Monegask eindigde in Monaco nog op P2 en keek er erg naar uit om ditmaal een zege binnen te slepen voor Ferrari. Volgens Leclerc is het ook niet hoopgevend dat ze snel waren op een 'traag' circuit. Als hij naar de rest van de kalender kijkt, schat hij de kansen van Ferrari laag in. 'Ik denk niet dat we in de tweede helft nog ergens kunnen winnen, en dat maakt de teleurstelling alleen maar groter.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties