Hoewel de Grand Prix van Hongarije misschien niet de meest spectaculaire race was tot nu toe, gebeurde er veel op de baan. Charles Leclerc leek de race onder controle te hebben tot de problemen met de auto, en de kijker werd aan het einde nog getrakteerd op een McLaren-duel. Max Verstappen werd slechts negende. Was een andere strategie voor hem beter geweest?
De Nederlander had een goede openingsfase waarin hij een paar plekjes goed kon maken, maar hij kwam vast te zitten achter Gabriel Bortoleto en Fernando Alonso. Al snel liet hij aan race-ingenieur Gianpiero Lambiase weten dat zijn banden op waren en hij de Sauber niet bij kon benen. Red Bull Racing stond aanvankelijk op een tweestopper, maar Lambiase overwoog toch een eenstopper.
'We zitten erover na te denken om je buiten te laten tot de vlag', zei Lambiase. 'Oh, nou, ha!' reageerde Verstappen, die het niet helemaal zag zitten. Later werd hij wel naar binnen gehaald voor zijn tweede stop. 'Zou een eenstopper voor Verstappen ook gewerkt hebben?' vraagt Auto, Motor und Sport zich af. 'Voor hem viel er dit weekend weinig te halen. Vanaf P8 op de grid waren de vooruitzichten al niet best.'
Dat Verstappen op die plek kwalificeerde, is volgens het Duitse medium niet eens het ergste. 'Wat zorgwekkend was: Red Bull wist deze keer niet de gebruikelijke omslag te maken van een moeizame vrijdag naar een competitieve zaterdag. De banden kwamen niet goed op temperatuur en er was een enorm gebrek aan grip. Opvallend genoeg was Verstappen zelfs blij met P8.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Zwakke start van Norris was zijn geluk
Die conclusie van Auto, Motor und Sport is misschien niet helemaal juist, want Verstappen zei na afloop van de kwalificatie dat hij 'had verwacht dat het slecht zou gaan, maar zo slecht dat hij Q3 bijna niet haalde, hadden ze niet verwacht'. 'Tijdens de race lukte het niet om te herstellen. Verstappen verloor een plek bij de start, werkte zich op naar P7, maar zat vervolgens vast. In ronde 17 stopte hij als eerste uit de top tien.'
Uiteindelijk werd hij negende, en was het een weekend om te vergeten. Zijn achterstand op de McLaren-coureurs is groter geworden, terwijl het verschil onderling bij de Britse renstal kleiner is geworden. Lando Norris won de race en liep in op teamgenoot Piastri. 'Achteraf bleek juist die ogenschijnlijk zwakke start van Norris zijn grote geluk', schrijft Auto, Motor und Sport. 'De pitmuur kon zo iets nieuws proberen.'
Het werd een strategische strijd tussen de twee race-ingenieurs, waarbij Norris op een eenstopper werd gezet en Piastri vasthield aan een tweestopper. 'In ronde 31 maakte Norris zijn enige stop. Hij moest toen nog 39 ronden rijden op de harde band. Vlak na zijn stop was Piastri zo'n 1,2 seconden per ronde sneller dan Norris. Het gat was 8,2 seconden met negentien ronden te gaan. Geen onmogelijke opgave, maar toch moest hij terugtrekken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ferrari baalt stevig
Piastri kon in de laatste drie ronden een aanval inzetten, maar verremde zich een keer flink, waarbij hij zijn teamgenoot bijna raakte. Uiteindelijk kwam zijn race een paar ronden tekort. Zoals velen verwachtten werd het hoe dan ook een één-tweetje voor McLaren, terwijl ze bij Ferrari iets anders op de planning hadden. Leclerc startte vanaf pole en had de race in de eerste helft goed onder controle. Hij kreeg problemen met de auto.
'Toen kwam de terugval na zijn tweede stop. Na een gevecht met George Russell werd hij uiteindelijk slechts vierde', schrijft het Duitse medium. 'Een race waarin ze als serieuze kanshebber werden gezien, werd een ramp. Sommigen vermoeden dat Ferrari problemen had met overmatige slijtage aan de vloer en daardoor de pace moest laten zakken. Een andere mogelijke oorzaak zou een defect aan de achteras zijn geweest.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties