Max Verstappen blijft bij Red Bull Racing in 2026. Dat is een uitspraak die bij velen in Milton Keynes en in Oostenrijk voor opluchting zorgde. Verstappens prestatieclausule is dit jaar sowieso niet meer van kracht, maar De Telegraaf weet te melden dat hij die ook niet had willen inzetten om het team te verlaten in 2026. Helmut Marko is vooral blij dat een paar monden gesnoerd zijn.
De laatste tijd ging het alleen maar over het contract van Verstappen. Er gingen allerlei geruchten rond over de toekomst van de viervoudig wereldkampioen, die volgens de Italiaanse tak van Sky Sports zelfs al bij Mercedes had getekend. Verstappen wilde er in Oostenrijk en Silverstone niet langer over praten. Op alle vragen zei hij: ik heb er niets aan toe te voegen. Daardoor vroegen sommigen zich af waarom hij niet kon bevestigen dat hij in 2026 voor Red Bull rijdt.
Naar verluidt kwam dat door zijn prestatieclausule, die inhield dat hij kon vertrekken als hij in de zomerstop buiten de top drie stond van het kampioenschap. Gezien zijn voorsprong van 28 punten op George Russell, zal hij zijn derde plek ook na Hongarije behouden. Marko kwam na afloop van de race in België al met een bevestiging, en is blij dat de speculaties en herhalende vragen nu kunnen stoppen. 'Dat werd de laatste tijd wel vervelend, ja', zegt Marko.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Iedereen dacht het ook beter te weten, in ieder geval betreffende die exitclausule in zijn contract', vervolgt de Oostenrijker bij Kronen Zeitung. 'Wolff wakkerde dat ook wel een beetje aan, maar voor mij was het altijd al duidelijk.' Vanuit Marko was er geen twijfel dat de Nederlander zou blijven. De focus van Red Bull Racing ligt nog steeds op het binnenslepen van de titel, al heeft Verstappen het kampioenschap al uit zijn hoofd gezet. Hij heeft 81 punten achterstand.
Onzinnig om te wisselen
De 82-jarige had het ook niet logisch gevonden als Verstappen wel had besloten om in 2026 over te stappen naar een ander team. 'Dat was onzinnig geweest, om dan al te wisselen. Iedereen begint met een schone lei. Niemand weet wie de beste motor heeft of beschikt over het beste chassis', zegt Marko. In 2026 gaan de technische regels over de kop. In de paddock gelooft men echter wel dat Mercedes goed uit de verf zal komen, gezien de ervaring met elektrische straatauto's en de status als fabrikant.
Achter de schermen werken Red Bull en Ford hard aan hun eigen krachtbron. Met Laurent Mekies als teambaas, die ook ervaring heeft als ingenieur, is Red Bull wellicht verzekerd van een rooskleurige start van het 2026-seizoen. Hoe dan ook blijft dat giswerk. 'Er zijn veel factoren die nog fout kunnen gaan. Als ik Verstappen was, zou ik het ook eerst aankijken en daarna pas een beslissing nemen.' Naar verluidt is dat Verstappens plan ook, om in 2027 te kijken naar een ander team indien nodig.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marko is exitclausule-praat zat
De viervoudig wereldkampioen heeft tot en met 2028 een contract bij de Oostenrijkse renstal en de doelen voor de komende seizoenen zijn duidelijk. 'Ik hoop niet dat we nog over exitclausules moeten praten, want we rekenen erop dat we volgend jaar gewoon weer vooraan staan samen met Max', aldus de Oostenrijker. In België werd Verstappen gevraagd naar het optimisme van Marko. Hij blijft geloven in de titel voor Verstappen.
'Helmut zit niet in de auto', zei Verstappen, nuchter en realistisch als altijd. 'Het is altijd goed om positief te zijn, maar als ik onboards van andere auto's bekijk, weet ik genoeg', verwees hij naar de grillige RB21, die nog steeds met de bekende balansproblemen kampt. De Grand Prix van Hongarije is de laatste voorafgaand aan de zomerstop, waarna er nog een aantal banen komen waarop Verstappen mogelijk het verschil kan maken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties