Red Bull Racing en Max Verstappen waren het niet eens met de beslissing van de FIA om de start van de race anderhalf uur uit te stellen. Uiteindelijk was er niets meer over van een regenrace, en leed Red Bull onder de droge omstandigheden. Ze hadden de auto op zaterdag nog aangepast om goed voorbereid te zijn op de natte omstandigheden. Peter Windsor vindt dat Laurent Mekies hierin een rol heeft.
De Franse teambaas verklaarde op zaterdag in België nog dat ze redelijk agressief waren geweest voor de sprintrace, waar er minder downforce op RB21 zat om topsnelheid op de rechte stukken te behouden. Aangezien er regen werd voorspeld, maakte het team de keuze om een andere vleugel op de auto te zetten, zodat de coureurs genoeg downforce zouden hebben op het natte asfalt. Uiteindelijk werd de race onder droge omstandigheden verreden.
De FIA stelde de start anderhalf uur uit na een halve formatieronde achter de safetycar. 'Ze hadden naar buiten gekund en twee of drie ronden achter de safetycar kunnen rijden', geeft Windsor Verstappen groot gelijk. 'Er zou dan spray zijn geweest, het zou dan lastig zijn geweest, maar als we nu gaan zeggen dat we geen Formule 1 meer doen wanneer er spray is, kunnen we net zo goed zeggen: we doen geen regenraces meer, laten we alles maar droog houden.'
Die kritiek uitte Verstappen ook. Hij vond de FIA te voorzichtig. 'Hij had gewoon gelijk', gaat Windsor verder in de livestream met F1-YouTuber CameronCc. Omdat het steeds droger werd, had Verstappen weinig aan zijn afstellingen. 'Het volgende punt is dan: Laurent Mekies werkte vroeger bij de FIA, toch?' zegt de analist. 'Twee jaar, denk ik, vooral op het gebied van veiligheid. Ik vind het vreemd dat ze bij Red Bull zeiden: laten we die vleugel op de auto zetten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Te conservatief
Windsor bedoelt daarmee dat Mekies vanwege zijn ervaring bij de FIA wel moet weten hoe de beslissingen op het gebied van veiligheid tijdens regenachtige omstandigheden genomen worden. 'Ik vind het vreemd dat iemand die twee jaar bij de FIA heeft gezeten en weet hoe ze daar denken, én nu nog goed verbonden is met de FIA, dat die niet op dat moment als een soort advocaat van de duivel zou zeggen: als het zo nat is, houd er rekening mee dat er dan niet eens wordt geracet', zegt Windsor.
'Ik vind het vreemd dat in dit tijdperk van conservatisme, dat Red Bull vóór Parc Fermé zegt: het wordt zondag nat, we willen het drama van Silverstone niet opnieuw. We verliezen topsnelheid, maar we geven Max dan sector 2', vervolgt hij. 'Iemand die twee jaar bij de FIA heeft gewerkt, denkt dan blijkbaar niet: als het zo nat is dat Max supertraag is op het rechte stuk, dan is het uiterste scenario waar je aan denkt dat je rekening moet houden met uitstel of dat het compleet afgelast wordt.'
Windsors verhaal is enigszins verwarrend, maar wat hij bedoelt is dat Mekies had kunnen weten dat de race uitgesteld zou worden en dat de set-up met veel downforce op die wijze niet zou werken. Indirect lijkt Windsor Mekies de schuld te geven voor Verstappens gebrek aan snelheid tijdens de race. 'Als je daadwerkelijk twee jaar bij de FIA hebt gezeten, zou je dan niet exact voorspellen wat er zou gebeuren? Want wie heeft er een beter gevoel voor hoe conservatief de stewards zijn dan Laurent Mekies?' zegt Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Silverstone niet herhalen
Verstappen kreeg Charles Leclerc daardoor uiteindelijk niet te pakken. Hij kwam op de rechte stukken snelheid tekort, terwijl de Ferrari het steeds makkelijker kreeg naarmate het droger werd. 'Toch begon Red Bull de race op een vrijwel droge baan met een belachelijke achtervleugel erop, waardoor Max eigenlijk een makkelijke prooi was. Dat vind ik echt vreemd', zegt Windsor kritisch. 'Als hij daar geen input over heeft, waar dan wel over? Dit is toch juist een gebied waarin je verwacht dat hij uitblinkt, toch?'
Cameron, die de livestream leidt, heeft een iets mildere mening. Hij snapt dat Mekies en Red Bull die keuze hebben genomen om een herhaling van Silverstone te voorkomen. 'Ik begrijp de kritiek op Laurent, maar ik geef hem toch wat speelruimte, omdat hij niet wilde dat ze precies deden wat tijdens Silverstone gebeurde', zegt Cameron. Windsor geeft toe dat Cameron daar gelijk heeft, maar biedt toch nog tegengas. 'Als er zware regen wordt voorspeld, dan voorspel je of de race doorgaat of zwaar vertraagd wordt. Voor zulke grote beslissingen word je betaald.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties