max verstappen helmut marko red bull oostenrijk vt2 1 Formule 1
Formule 1

Marko erkent fout van Red Bull: 'We waren daarop ingesteld en konden niet meekomen'

max verstappen helmut marko red bull oostenrijk vt2 1

Max Verstappen gaf het op zaterdagmiddag al aan: hij wilde liever dat het een droge race zou worden. De Nederlander pakte poleposition voor de Grand Prix van Groot-Brittannië, maar verloor de leiding in de wedstrijd aan Oscar Piastri en zakte later nog verder terug naar P9 vanwege een spin. Helmut Marko geeft toe dat de afstellingen van de auto niet ideaal waren.

De hele week wordt er al gesproken over de weersvoorspellingen in Silverstone. Iedereen brengt Verstappen automatisch in verband met een regenrace, en plaatst hem dan bovenaan in uitslagentabel. Verstappen sprak na de kwalificatie heldere taal, hij wilde liever geen regen. De auto was namelijk niet afgesteld op een regenrace. De RB21 was voorzien van een kleinere vleugel en die genereert minder downforce. Beter voor droge omstandigheden dus.

De openingsfase verliep chaotisch, waar een virtuele safetycar-fase de Nederlander hielp om Piastri achter zich te houden. Later lukte het de Australiër wel om hem in te halen. Verstappen maakte zelf dan ook kort een uitstapje naast de baan. Vanwege zeer hevige regenval besloot de wedstrijdleiding de safetycar in te zetten. Piastri vertraagde enorm toen de safetycar-fase ten einde kwam, wat Verstappen verwarde. Toen de race weer werd hervat, spinde hij.

Marko baalt

Het incident kostte veel tijd. De 27-jarige belandde op P9 en kon vervolgens niets met de RB21. Hij klaagde over de boordradio en kampte met een gebrek aan grip. 'We waren ingesteld op een droge race', bekent Marko bij ServusTV na de race. 'Volgens de weersvoorspellingen had dat ook bijna gekund.' Voorafgaand aan de race werd al duidelijk dat er meerdere, zwaardere buien zouden vallen. De kans op een droge race leek steeds kleiner te worden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb21 red bull racing 2025 zondag race silverstone groot brittannie 1

Toch nam Red Bull de gok. Een gok die overigens prima had kunnen werken als het safetycar-incident en de gevolgen niet plaats hadden gevonden. 'We hebben gezien dat we onder natte omstandigheden totaal niet mee konden komen. Ook aan het einde, Piastri reed toen 1:29-ers en wij in de 1 minuut 30, dus we zaten er een seconde achter', krabt de Oostenrijker achter zijn oren. 'Al met al was de afstelling voor de race niet ideaal', geeft Marko toe.

Dat de auto onder droge, koele omstandigheden wel de juiste afstellingen had, was te zien. 'In de kwalificatie werkte het wel goed, vooral toen het droog was. Als hij eenmaal vooraan had gestaan, dan was het topsnelheidsvoordeel misschien wel genoeg geweest. Daarnaast reed Yuki niet met dezelfde vloer als Max, en dat was wel degelijk verschillend', vervolgt de 82-jarige. Met zijn vijfde plek heeft Verstappen de schade alsnog beperkt.

Dingen in de pijplijn

Red Bull heeft al wat upgrades doorgevoerd, maar de auto komt nog steeds te veel tekort ten opzichte van McLaren. 'Er zitten een paar dingen in de pijplijn, maar zoals we zien, is dat allemaal nog niet genoeg om ook maar in de buurt van McLaren te komen', weet de Oostenrijker. 'Die snelste kwalificatietijd was een combinatie van Verstappen en een risicovolle afstelling. In de race is het misgelopen', peinst hij. 'Ik denk dat we gewoon moeten erkennen dat McLaren superieur is en dat het heel moeilijk gaat worden om in de buurt te komen.'

Daarbij noemt Marko het 'überhaupt in de buurt te komen', wat suggereert dat Red Bull eerder naar achteren begint te kijken dan naar voren. De prestaties van het zusterteam konden de pijn niet verzachten. Beide coureurs vielen uit onder lastige omstandigheden. 'Ze hadden het probleem met de crashes en ze zaten ernaast met de bandenkeuze. Het is dus geen weekend om een feestje te vieren', sluit Marko af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws