Helmut Marko kon weinig lichtpuntjes ontdekken na een zeer lastig raceweekend voor Red Bull Racing in Hongarije. De oogst na zeventig ronden op de Hungaroring was slechts twee punten, nadat Max Verstappen als negende over de eindstreep kwam. De wereldkampioen eindigde bijna op een ronde achterstand, en baalde net als vorig jaar van de strategie van het team.
Verstappen verloor in de eerste ronde een plekje aan Liam Lawson, maar twee ronden later had hij Lawson en Lance Stroll al ingehaald om op te schuiven tot de zevende plek. Op dat moment leek een vijfde plek haalbaar, maar Verstappen kwam anderhalf uur later toch pas als negende over start-finish. 'Dit was een van onze slechtste weekenden', luidt het eerste oordeel van teamadviseur Marko na de race bij ServusTV.
Strategische fout
Marko geeft aan wat het grootste probleem van Red Bull was in het lastige Hongaarse weekend. 'We zijn er het hele weekend niet in geslaagd om de banden in het juiste werkvenster te krijgen. Er was wel één periode in de race, waarin Max dezelfde tijden reed als de mannen vooraan. Dat duurde echter maar twee of drie ronden. Daarna ging het weer bergafwaarts', zo geeft de 82-jarige toe dat die korte periode nauwelijks een positief punt genoemd kan worden.
Afgelopen jaar vertrok Verstappen nog uit Hongarije met veel frustratie over zijn strategie. Hij verweet Red Bull dat hij twee keer te laat naar binnen was gehaald, en sprak dagenlang niet met Gianpiero Lambiase. Zoveel frustraties als in 2024 had Verstappen nu niet, maar de Limburger was nu juist niet blij dat hij zo vroeg naar binnen werd gehaald. Verstappen zat in de eerste stint vast achter Gabriel Bortoleto en Fernando Alonso.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De 44-jarige coureur reed bewust langzaam om zijn banden te managen en een éénstopper zo mogelijk te maken. Red Bull werd ongeduldig, en haalde Verstappen binnen voor een vroege eerste stop. Die keuze pakte niet goed uit, aangezien veel concurrenten het bij een éénstopper hielden. 'We twijfelden nog tussen een éénstopper en een tweestopper. Ik denk dat die éénstopper achteraf sneller was geweest', zo geeft Marko de fout van Red Bull toe.
'We hebben gezien dat inhalen hier toch heel lastig is. Als we het anders hadden aangepakt, waren we misschien als zesde of zevende geëindigd', zegt hij over een éénstopper. Verstappen reed voor zijn tweede pitstop op de vijfde plek. Red Bull hoopte dat hij de verloren plekken kon heroveren op nieuwe banden, maar dat bleek niet haalbaar te zijn. 'We denken zeker dat dit gedeeltelijk met het circuit te maken heeft, maar we moeten wel onderzoeken wat hier verkeerd gegaan is.'
Reorganisatie bij Red Bull
Bij Racing Bulls ging het een stuk beter. Het zusterteam zag Aston Martin nog langszij komen in het constructeurskampioenschap, maar Liam Lawson mocht wel tevreden zijn met de achtste plek. Isack Hadjar eindigde net achter Antonelli buiten de punten. 'Hadjar zat vlak achter Kimi Antonelli, maar daarna kreeg hij blauwe vlaggen om de leiders voorbij te laten. Daar verloor hij anderhalve seconde of zelfs twee seconden. Dat kwam hem aan het einde van de race duur te staan. Racing Bulls heeft wel een foutloos weekend neergezet', zegt Marko goedkeurend.
De teams gaan nu de zomerstop in, en die vrije weken kan men bij Red Bull goed gebruiken. 'Ja. Dat is hard nodig', weet Marko ook, die zelf niet stil zal zitten in die vrije weken. 'Bij Red Bull hebben we nog enkele posities, die we moeten invullen. Dat willen we doen, zodat Laurent Mekies zich volledig op de raceactiviteiten kan richten. De andere activiteiten kunnen dan door anderen waargenomen worden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties