Marko: 'Mercedes kan de auto niet zo laten zakken in Jeddah' Formule 1
Formule 1

Marko: 'Mercedes kan de auto niet zo laten zakken in Jeddah'

Marko: 'Mercedes kan de auto niet zo laten zakken in Jeddah'

Helmut Marko maakt zich geen zorgen over het gat tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in de vrije trainingen in Saoedi-Arabië. Volgens de Oostenrijker kan Red Bull Racing de regerende wereldkampioenen namelijk goed bijhouden. Wel verbaast Marko zich hoeveel beter zijn team is op de hardere banden.

Verstappen moest in de twee vrije trainingen genoegen nemen met een P2 en een P4. Met name in de tweede vrije training had Verstappen het moeilijk; hij werd op de mediums op 3 tienden achterstand gereden door Hamilton, en klaagde daarna over balansproblemen op de zachte banden. Op dat zachte rubber werd hij zelfs verschalkt door Pierre Gasly in de zusterauto van AlphaTauri. Voor Helmut Marko is dit echter geen reden tot zorgen. Red Bull zit namelijk dichter bij Mercedes dan deze resultaten doen blijken.

Volgens Marko hield Verstappen het gat naar Mercedes goed binnen de perken, ondanks dat ze de snelste tijd hadden in beide vrije trainingen. ‘Dat is geen Mercedes-dominantie’, verklaart de Oostenrijker, geciteerd door BVZ. Hij denkt dat Red Bull dichter achter Mercedes zit, omdat de aard van de baan zorgt dat Mercedes een welbekend trucje niet kan gebruiken: de flexibele achterwielophanging. 'Wat hier lange rechte stukken lijkt, zijn in feite snelle bochten. Dat betekent dat Mercedes de auto niet zo kan laten zakken.'

‘Over het algemeen hebben we er een goed gevoel bij dat we het hier kunnen bijhouden. Het zijn maar nuances’, verklaart Marko zich over het gat tussen de twee titelkandidaten. Wel verwonderde hij zich over de verschillen tussen de banden. ‘Het is verbazingwekkend dat we veel beter af zijn op de harde banden dan op de zachte’, aldus Marko.

Leclerc had geluk bij zijn crash

De baas van het Red Bull-juniorprogramma is positief gestemd over het nieuwe stratencircuit in Jeddah. ‘De baan is echt uniek, spectaculair en ongelooflijk selectief. En heeft immens hoge snelheden voor een stratencircuit.’ Jeddah is het snelste stratencircuit op de F1-kalender, maar dat brengt ook zorgen met zich mee op het gebied van veiligheid. Volgens Marko had Charles Leclerc geluk dat hij zo goed weg kwam met zijn crash in VT2. ‘Als een parcours zo smal is en geen uitloopzones heeft…’, verklaart hij. ‘Dat is bij lange na niet het snelste punt op de baan.’ Toch is Marko algeheel onder de indruk van de baan: ‘Het is indrukwekkend wat hier in zeven maanden is opgebouwd.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws