yuki tsunoda max verstappen red bull racing gp spanje 2025 zaterdag 3 Formule 1
Formule 1

Marko stipt groot verschil Verstappen en Tsunoda aan: 'Dat heeft Verstappen niet nodig'

yuki tsunoda max verstappen red bull racing gp spanje 2025 zaterdag 3

Red Bull Racing kent tot dusver niet het seizoen waarop ze hadden gehoopt. De RB21 is namelijk niet snel genoeg om het gevecht aan te gaan met de McLaren-bolides, toch weet Max Verstappen er met grote regelmaat het maximale uit te halen. Waar de ene Red Bull dus nog weleens een race wint, is de andere Red Bull soms nergens te bekennen. Yuki Tsunoda heeft het niet makkelijk als teamgenoot van Verstappen, en Helmut Marko vertelt waar dit allemaal door komt.

Tsunoda begon dit seizoen bij het team van Racing Bulls, maar na twee races maakte de Japanner al promotie naar het grote Red Bull. Toch heeft ook hij het hier moeilijk, en dat heeft meerdere redenen volgens Helmut Marko. 'Tsunoda heeft in de laatste drie races één WK-punt gescoord, en dat is natuurlijk niet bevredigend', zo begint de 82-jarige Oostenrijker in zijn eigen column bij Speedweek. 'Helaas heeft hij de nieuwe bodemplaat en andere nieuwe onderdelen vernield tijdens de crash in Imola.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

yuki tsunoda crash rb21 imola 2025 16
Tsunoda crashte hard in Imola, daardoor heeft zijn RB21 niet alle nieuwe onderdelen. 

Marko stipt aan dat hij hierdoor niet met dezelfde auto rijdt als Verstappen. 'Hij rijdt momenteel niet met dezelfde afstelling als Max. Dit komt ook door tijdgebrek, aangezien een nieuwe bodemplaat minstens drie weken in beslag neemt', zo legt de topadviseur uit. 'We werken er hard aan om ervoor te zorgen dat hij de nieuwe onderdelen in Canada op de auto heeft, en we verwachten dat dat gaat lukken', aldus de Oostenrijker.

Marko wijst doorslaggevende factor aan

Tsunoda heeft dus niet precies dezelfde auto, maar dat is volgens Marko niet het grote probleem. 'Maar dat is niet de doorslaggevende factor. Wat wel ernstig is, is dat Yuki in de vrije training vaak maar een tiende van een seconde achterloopt, en in de kwalificaties wordt het gat alleen maar groter', aldus Marko. 'Dan staat de druk erop en heeft hij het moeilijk onder druk. Bovendien kan hij zich niet zo snel aanpassen als Max, die geen gewenningsperiode nodig heeft', verklaart hij.

'Voor Yuki daarentegen is de auto nog niet zo aanwezig; hij heeft er meer moeite mee, en natuurlijk is er altijd wel wat aanpassingswerk nodig, want je probeert veel als je achterin rijdt', vervolgt de Oostenrijker. Marko stipt aan dat de Japanner de tijd gaat krijgen. 'Hij heeft meer tijd nodig, maar die tijd zal hij wel krijgen. We verwachten dat hij tot het einde van het seizoen in de auto blijft', aldus de adviseur.

Hadjar blijft presteren

Waar Tsunoda het moeilijk heeft, is het Isack Hadjar die excelleert in de Racing Bull. Marko is ronduit tevreden over de Fransman. 'Isack Hadjar, die nog steeds zwaar onderschat werd in de Formule 2 – althans in de media, waar Gabriel Bortoleto de boventoon voerde – leverde een uitstekende prestatie. Maar Isack won destijds meer races en verloor 80 punten door technische problemen. Het was me toen al duidelijk dat hij een zeer snelle coureur was', aldus Marko.

Niet alleen in de Formule 1 werd er goed gepresteerd, maar Arvid Lindblad liet ook mooie dingen zien in de Formule 2. 'Hij won de hoofdrace in de Formule 2 en daarmee pakte hij zijn tweede overwinning in zijn debuutseizoen. Als hij zo doorgaat, mogen we verwachten dat hij de overstap maakt naar de Formule 1. Hij is weliswaar pas 17 jaar oud, maar hij is ook een enorm talent', concludeert Marko.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws