Max Verstappen was het onderwerp van de dag na de Grand Prix van Spanje. Dit gebeurt wel vaker, maar deze keer was het in negatieve zin. De Nederlander kon zijn hoofd niet koel houden in de slotfase, nadat hij George Russell voorbij moest laten. Voor velen was dit een verrassing, maar oud-wereldkampioen Mika Häkkinen zag het moment wel aankomen. De Finse coureur vertelt over het incident van de viervoudig wereldkampioen in Barcelona.
Verstappen begon de race in Spanje goed, want hij klom van de derde naar de tweede plek. De Red Bull Racing-coureur leek lang op weg naar het podium, maar een late safetycar gooide roet in het eten voor de Limburger. Door de onderbreking van de safetycar had namelijk iedereen de mogelijkheid om binnen te komen voor zachte banden, maar Verstappen had geen setje meer over. Red Bull koos ervoor om de Nederlander een set harde banden te geven.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Häkkinen had meteen door dat dit in het verkeerde keelgat zou schieten bij de viervoudig wereldkampioen. Hij zag dan ook al aankomen dat er incidenten zouden ontstaan op de baan. 'Toen ze de harde band eronder deden bij Max, dacht ik: dit gaat niet leuk eindigen', zo begint de voormalig wereldkampioen op het YouTube-kanaal Drive to Wynn. 'Je wist toen al dat hij het moeilijk ging krijgen, ook omdat je geen temperatuur in de banden krijgt. Dan ga je gewoon alle kanten op glijden, waardoor de auto's hem links en rechts kunnen passeren. Erg pijnlijk', zo verklaart hij.
Verstappen zijn hartslag ging flink omhoog
Verstappen stond dus voor een flinke klus, en het ging bij de herstart direct mis voor de Nederlander. Bijna verloor hij zijn RB21 bij het opkomen van het rechte stuk. 'Het was ongelofelijk dat hij die auto nog hield', begint Häkkinen. 'Als hij daar de controle verliest, dan is het gegarandeerd een rode vlag of een safetycar. Zeker weten dat zijn hartslag toen even omhoog ging', zo verklaart de Fin over de autocontrole van Verstappen bij de herstart in Spanje.
Daarna ging het pas echt mis, want Verstappen maakte eerst contact met Charles Leclerc en vervolgens met George Russell. Häkkinen velt een oordeel over de incidenten. 'Het was gewoon de frustratie van Max. Dat moet op dit niveau niet meer gebeuren', zo begint hij. Wel denkt de Fin dat er ook iets anders speelt. 'Ze hadden ook wel drie races op rij, dat vraagt op mentaal gebied heel veel van je. Al het werk dat je met je brein moet doen om het maximale eruit te halen. Je zit de hele tijd in een hotel, dus je wordt mentaal gewoon moe. Anders gebeurt dat niet', aldus de voormalig McLaren-coureur.
Häkkinen legt uit waar de grens ligt
'Als ze een weekend vrij hadden gehad, dan was het een stuk rustiger geweest', stelt Häkkinen. 'Dit soort situaties zijn heel erg moeilijk. Max weet ook dat de auto niet op hetzelfde niveau presteert als de afgelopen jaren. Hij is dus erg gefrustreerd om dit soort situaties mee te maken. Ik probeer altijd te zeggen dat je altijd respect moet blijven hebben. Je kan hard vechten, dat zou altijd de regel moeten zijn', stelt de Fin. 'Wat er tussen Russell en Verstappen gebeurde, dat zag er echt slecht uit. Ik ga niet Max of Russell de schuld geven, maar ze weten in hun hart wat er gebeurde. Je moet deze jongens het zelf uit laten leggen.'
'We speculeren, omdat we zelf niet in de auto zitten. Formule 1 is wel beter geworden met het aan de fans vertellen wat er gebeurt', stelt Häkkinen. 'Dit soort dingen wil je zien in de data', zo concludeert Häkkinen over de situatie tussen Verstappen en Russell tijdens de Grand Prix van Spanje.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties