Helmut Marko, adviseur van Red Bull Racing, is het totaal niet eens met de nieuwe regels omtrent pitstops. Die gaan vanaf de Grand Prix van Hongarije in en moeten ervoor zorgen dat de bandenwissels veiliger gaan verlopen, wat langzamere pitstops oplevert. Red Bull, doorgaans het team met de snelste stops, lijkt hier het meest hinder er van te gaan ondervinden.
In gesprek met de Kronen Zeitung uit Marko zijn ongenoegen over de nieuwe regels. Hij probeert te begrijpen waarom deze regels ingevoerd gaan worden. 'Red Bull heeft het record van de snelste Formule 1-pitstop ooit en ook het record van de meeste topstops. In 2020 waren we in vijftien van de zeventien races het snelst', somt de Oostenrijker op. 'Nu beweren teams die dit niet voor elkaar krijgen dat het gevaarlijk is.' Onder meer Mercedes wordt genoemd als één van de renstallen die deze verandering graag zou willen zien.
De bedoeling met de nieuwe regelgeving is dat er een standaard vertraging zit van 0,2 seconden tussen het moment dat de laatste band is vastgezet op de bolide en dat de lichten op groen springen voor het einde van de pitstop. Marko: 'De suggesties hiervoor zijn ingewikkeld, halfbakken en onnodig.'
Also read
FIA vertraagt pitstops na vraagtekens bij snelheid Red Bull
Steiner denkt niet dat Red Bull onveilig te werk gaat tijdens pitstops
Marko: 'Vaste vertraging heeft geen zin'
Marko laat het er in ieder geval bij zitten, al is er nog geen officiële regelgeving omtrent dit onderwerp. 'Het zijn nu nog richtlijnen, maar natuurlijk gaan we bezwaar maken omdat het simpelweg onzinnig is allemaal', vertelt hij. De Red Bull-man benadrukt echter wel dat bezwaren uiten iets anders is dan echt protest aantekenen. Marko vervolgt zijn betoog met dat snelle pitstops bij de Formule 1 horen.. 'En het komt niet door grotere financiële mogelijkheden, maar echt door hard trainen en het optimaal benutten van de mogelijkheden.'
Gevraagd naar wat er gevaarlijk zou zijn aan Red Bulls snelle pitstops, zegt Marko dat hij geen idee heeft wat er gevaarlijk aan is. 'We begrijpen ook dat niet. De hoogste straf voor een team is dat een wiel verloren gaat en dan ligt de coureur uit de race. Uit veiligheidsoverwegingen zou zo'n vaste vertraging geen zin hebben.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties