Marko schrok van correlatieproblemen in Monaco: 'Ik zei tegen de coureurs: dat kan niet' Formule 1
Formule 1

Marko schrok van correlatieproblemen in Monaco: 'Ik zei tegen de coureurs: dat kan niet'

Marko schrok van correlatieproblemen in Monaco: 'Ik zei tegen de coureurs: dat kan niet'

Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko geeft toe dat de prestaties van de Oostenrijkse renstal de laatste paar weekenden niet echt zegewaardig zijn geweest, maar dat het voor hen ook duidelijk was dat ze sowieso niet elke race zouden winnen dit jaar. Het knaagt echter wel een beetje aan Marko dat ze het probleem met de RB20 in Monaco wel begrepen, maar dat ze nog niet weten waarom het probleem er was.

Een week na de Grand Prix van Monaco, die gewonnen werd door thuisheld Charles Leclerc, wordt er bijna alleen maar gepraat over de tegenvallende prestaties van Red Bull. Terwijl sommigen nog niet direct denken dat het gedaan is met de dominantie, denken anderen wel dat het het begin van het eind is van Red Bulls en Max Verstappens zegereeksen. Marko ligt er niet zo wakker van dat de Oostenrijkse renstal in Australië, Miami en Monaco niet won, maar hij lijkt zich wel een beetje zorgen te maken over het huidige probleem met de RB20.

De auto wil namelijk niet zo snel over de kerbs en de hobbels en is op banen als Monaco niet zo wendbaar als normaal. De 81-jarige verklaarde eerder al dat het een correlatieprobleem in de simulator was. Het beeld in de simulator kwam niet overeen met wat de coureurs op de baan ervoeren. Marko geeft nog wat meer tekst en uitleg in gesprek met Motorsport Magazin. 'We hebben de problemen wel begrepen, maar waarom ze er waren, dat hebben we niet begrepen', zegt de Oostenrijker. 'De simulator had aangegeven dat we eindelijk weer over de kerbs konden rijden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen monaco rb20 2024 red bull racing zondag 1 hairpin loews
De RB20 was niet zo happig op de kerbs en de hobbels in Monaco. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

In de realiteit was dat dus niet zo. Verstappen klaagde op de boordradio regelmatig over de tweede sector van het Circuit de Monaco, waar die kerbs en hobbels liggen. 'De coureurs waren heel enthousiast over de simulatorgegevens, maar toen ze op de baan kwamen, zag het er heel anders uit. Het is een misinterpretatie van de simulator. Ik heb tegen de coureurs gezegd: jullie kunnen niet zeggen dat alles in de simulator perfect is, ergens klopt er iets niet. Het is duidelijk dat dit ons in Singapore 2023 ook overkwam.'

Wat nu te doen voor Canada?

In Canada zullen diezelfde kerbs en hobbels ook een hoofdrol spelen. Vorig jaar had de Red Bull-bolide een grotere voorsprong op de concurrentie, waardoor het probleem niet opviel. Toen kwam Verstappen met 'slechts' negen seconden voorsprong over de finish in de plaats van twintig. 'Ik denk dat we met een andere basisafstelling naar Canada gaan, zodat het niet zo zwaar is als in Monaco. Dat heeft ons in Monaco praktisch de complete eerste trainingsdag gekost', legt Marko uit.

Hij verwacht dat vooral Ferrari hen kan uitdagen in Montreal. 'Ferrari is erg constant en dicht bij ons. Ik hoop eigenlijk dat McLaren weer opleeft', zegt de 81-jarige, die hoopt dat McLaren Ferrari het leven zuur kan maken. 'En zoals het er nu uitziet, doet Sainz alles wat hij kan om zijn teamgenoot te helpen en te ondersteunen, maar ik geloof niet dat Piastri dat doet', sluit Marko af.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws