Marko: 'Verstappen liftte daar drie keer, dat doet hij normaal ook niet' Formule 1
Formule 1

Marko: 'Verstappen liftte daar drie keer, dat doet hij normaal ook niet'

Marko: 'Verstappen liftte daar drie keer, dat doet hij normaal ook niet'

Helmut Marko heeft onthuld waar in 2020 de grootste problemen zaten met de RB16, de auto van Max Verstappen en Alexander Albon. Red Bull Racing draaide naar eigen zeggen de beste winter ooit, maar lag bij de start van het seizoen fors achter op Mercedes. Die achterstand werd gedurende het seizoen langzaam ingehaald.

Volgens Marko had er meer ingezeten dan de twee overwinningen van Verstappen. 'Met wat geluk hadden we kunnen winnen in Mugello, Turkije of Sakhir', stelt Marko bij Auto, Motor und Sport. Na de Grand Prix van Sakhir was Verstappen oppermachtig in Abu Dhabi. 'Een voorzichtige Verstappen werkt niet. Hij liftte drie keer in Bahrein, dat doet hij normaal ook niet. Maar hij wist dat we daar al een auto hadden die net zo superieur was als in Abu Dhabi.'

Marko: 'Red Bull is er altijd te laat bij'

Al met al is het een klassiek verhaal: Mercedes is aan het begin van het seizoen superieur en Red Bull haalt de renstal te laat bij. 'Wij zijn er altijd te laat bij', geeft Marko toe. De oorzaak van die situatie in 2020 ligt volgens Marko bij de aerodynamica. 'De problemen zaten in het begin van het seizoen bij de voorvleugel.'

'Dat had te maken met de aerodynamica', vervolgt Marko. 'Toen dat was opgelost, konden we ons concentreren op de rest van de auto. Vanaf de Grand Prix van Mugello hadden we dat onder controle. Het ging om succesvolle progressie, in sommige weekenden wat meer dan in andere weekenden.' Verstappen won de Grand Prix op Silverstone en de Grand Prix van Abu Dhabi in 2020.

Problemen met windtunnel voor Red Bull

Eerder al gaven Marko en teambaas Christian Horner toe dat er problemen waren met de data uit de windtunnel enerzijds en de data van de circuits anderzijds. 'De wisselvalligheid komt voort uit het feit dat onze windtunnel, een ouder model, verkeerde informatie heeft overgebracht met de bredere auto. Dat is herkend en gedeeltelijk opgelost.'

Mercedes stopte al in juli met de ontwikkeling van de 2020-bolide, maar voor Red Bull was dat door de flinke problemen geen optie. Red Bull is lang bezig geweest met de 2020-auto, maar volgens Marko is dat geen nadeel. 'De auto van komend jaar is vrijwel gelijk aan die van dit jaar. De vraag is hoeveel punten we kwijt zullen raken aan de nieuwe onderkant van de auto.' Vorige week onthulde Horner al dat zestig procent van de auto, die RB16B gaat heten, hetzelfde is als dit jaar.

Profiteer nu van de kerstkortingen bij Fuel For Fans!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws