Marko: 'We eindigden met de meest versleten banden van de hele kopgroep' Formule 1
Formule 1

Marko: 'We eindigden met de meest versleten banden van de hele kopgroep'

Marko: 'We eindigden met de meest versleten banden van de hele kopgroep'

Helmut Marko geeft aan dat de Grands Prix in 2022 allen veel spanning met zich meebrengen. Het gat tussen Red Bull Racing en Ferrari is dit seizoen klein, en dat wordt in de slotfasen van de wedstrijden vaak duidelijk. Zo geeft hij aan dat hij op het puntje van zijn stoel zat toen Max Verstappen in Montreal opgejaagd werd door Carlos Sainz, temeer omdat het de Limburger was die op relatief versleten banden reed.

'Eigenlijk zijn alle meest recente races spannend geweest. Je had stalen zenuwen nodig voor de laatste ronden in Canada', stelt Marko. Vlak na de wedstrijd gaf hij al aan dat de Nederlander de druk uitstekend wist te pareren. Volgens Ferrari waren ze zo'n drie tienden sneller dan Red Bull Racing, maar de hoge rechtelijnsnelheid van het team uit Milton Keynes voorkwam uiteindelijk werkelijke inhaalpogingen, terwijl Sainz zich ook nog eens twee keer verremde in de haarspeldbocht.

Red Bull op versleten Pirellibanden

Red Bull besloot Verstappen in Montreal vroeg naar binnen te sturen, in ronde 9, waarna de tweede pitstop in ronde 43 al kwam. Zijn Spaanse concurrent stopte zes ronden later, en had daarmee het bandenvoordeel in de laatste fase van de wedstrijd. 'We eindigden met de meest versleten banden van de hele kopgroep', zag Marko, die zijn verhaal doet bij Kronen Zeitung. Uiteindelijk kwam de Nederlander dan ook over de eindstreep met de F1-75 van zijn voormalige teamgenoot op minder dan een seconde achter hem.

'In sector 2 was Ferrari erg snel', zo verklaart Marko hoe het kon dat Ferrari Red Bull eigenlijk continu onder druk kon zetten. Red Bull ging, zoals vaker dit jaar, voor een afstelling met weinig neerwaartse druk, wat ze snelheid oplevert op de rechte stukken, maar in de bochten tijd kost. Ferrari wist zo in die bochtige sector veel tijd te winnen ten opzichte van de tegenstander. 'We moesten uiteindelijk op volle toeren rijden', concludeert de Oostenrijker.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws