Update | Masi wil niet te veel ingrijpen: 'We laten de coureurs zelf de balans bepalen'

Update | Masi wil niet te veel ingrijpen: 'We laten de coureurs zelf de balans bepalen'

Raceleider Michael Masi heeft de kritiek op wedstrijdleiding gepareerd. Velen vonden de straf die Lewis Hamilton kreeg te licht, vooral vanwege de grote gevolgen die het incident heeft op de titelstrijd. Hij benadrukt echter dat bij de beoordeling van een incident alleen het incident zelf in afweging wordt genomen. De consequenties van het incident worden nooit meegenomen in de afweging, zo gaat dat al jaren.

'Ik denk dat het een van de grote discussiepunten is, al vele jaren. De huidige richtlijnen zijn het product van de discussie, die in het verleden is gevoerd. Hierbij is besloten dat de gevolgen van een ongeluk niet mee worden genomen in de afweging', aldus de raceleider. Dus als zich een ongeluk voordoet, worden alleen de intentie en feiten meegenomen, niet de gevolgen. Dit om te voorkomen dat er te veel variabelen in het spel zijn, waardoor consequentie lastig te waarborgen is. 'We leggen de straf van boven op. De teams wilden zich graag betrekken, maar dan wordt het ingewikkeld.'

Red Bull was zeer duidelijk na het ongeluk en vroeg om een harde straf. Toen duidelijk werd dat Hamilton tien seconden tijdstraf zou krijgen, reageerde het team kritisch. 'Red Bull gaf aan dat het enorme gevolgen heeft en haalde de gevolgen aan. Op die manier kun je geen straf vinden die recht doet aan de situatie.' Een aantal jaar geleden is hierom bewust besloten door de teams dat de gevolgen niet worden meegenomen in het afwegingsproces. De keuze voor de straf moest gemaakt worden op basis van het incident alleen. 'Ik begrijp de frustratie bij Red Bull, maar dat zijn de afspraken. De stewards hebben alle perspectieven objectief meegenomen en hebben de juiste beslissing genomen. Zij moeten kunnen optreden als onafhankelijke jury', zo luidt het oordeel van Masi.

Masi: 'Hamilton niet volledig schuldig'

Op de officiële website van de Formule 1 legt Masi nader uit hoe de tien seconden-tijdstraf van Lewis Hamilton tijdens de Britse Grand Prix tot stand is gekomen. De zevenvoudig wereldkampioen had volgens de wedstrijdleider dichter bij de apex van de bocht moeten blijven om op die moment de crash met Verstappen te voorkomen. 'Vergelijkbaar met wat er met Leclerc gebeurde (Hamilton haalde de Monegask in in dezelfde bocht als waar het incident met Verstappen plaatsvond), had hij dichter bij de apex kunnen blijven.'

Masi vindt Hamilton echter niet honderd procent het incident te wijten. 'Ik denk dat de formulering duidelijk is volgens de regels. Hij was 'voornamelijk schuldig', niet 'volledig schuldig'. Hij had meer in kunnen houden en dat had de uitkomst veranderd, maar dat kunnen we ook niet weten. We beoordelen enkel het incident.'

Update 16:55 (20/07) | Masi wil niet te veel ingrijpen: 'We laten de coureurs zelf de balans bepalen'

In het verlengde van de relatief milde straf die Hamilton van de wedstrijdleiding op zijn dak kreeg voor de clash met Verstappen geeft Masi aan dat hij niet vindt dat de stewards in het vervolg strenger op moeten treden. 'We maken er een duidelijk punt van dat we coureurs in de eerste ronde met elkaar willen laten racen en dat er daarom lichtere sancties gelden als er iets misgaat, daar is geen twijfel over. In die zin laten we coureurs ook de eigen balans bepalen', zo wordt de opvolger van wijlen Charlie Whiting geciteerd door Autosport.

'Maar de coureurs alsmede de teams geven al sinds eind vorige jaar aan dat zij vonden dat er wat te agressief werd gereden en dat het racen wel een beetje ingetoomd mocht worden', vervolgt Masi. De FIA tolereert ellebogenwerk naar eigen zeggen dus wat minder dan voorheen, maar daarmee is het nog niet van plan om het volledig in de ban te doen. Masi: 'Helemaal niet, zelfs. Je moet daarom ook goed kijken naar wat er in zo'n eerste ronde gebeurt. Het is niet na drie bochten voorbij met vechten. Het kan in bocht 1 zijn, maar bijvoorbeeld ook in bocht 6. Dat hangt gewoonweg af van het circuit.'

Masi kan dan ook duidelijk uitleggen waarom Hamilton werd bestraft voor zijn botsing met Verstappen. 'Er waren in dat geval duidelijk twee auto's betrokken bij het incident en de coureurs vragen al vanaf begin dit jaar om in zulke gevallen extra nauwkeurig te kijken naar de situatie, om uit te zoeken wie er voornamelijk dan wel volledig de schuld heeft. Juist ook als een incident plaatsvindt in de eerste ronde.'

Wil je ook reageren op dit artikel? Registreer je hier.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Albon: 'Ik leer veel van Verstappen en Perez over de auto'

Alexander Albon geeft aan veel te leren van zijn seizoen als reservecoureur bij Red Bull Racing. Niet alleen de 2021-bolide h...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Lees meer

Net binnen

Alonso onder indruk van volgende generatie F1-coureurs: 'Goede fase voor de sport'

Fernando Alonso is erg onder de indruk van de volgende generatie top Formule 1-coureurs, zo laat hij weten in gesprek met de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Lees meer