McLaren en Ferrari lijken oplossing voor stuiteren te hebben gevonden Formule 1
Formule 1

McLaren en Ferrari lijken oplossing voor stuiteren te hebben gevonden

McLaren en Ferrari lijken oplossing voor stuiteren te hebben gevonden

Door de reglementswijzigingen van dit seizoen zitten de teams in de Formule 1 met een nieuw probleem opgescheept. Op de rechte stukken stuiteren de auto's op en neer, waardoor sommige coureurs al hun zorgen hebben uitgesproken. Bij teams als Red Bull Racing en Mercedes lijkt het probleem op dit moment het ergste te zijn. McLaren en Ferrari lijken op hun beurt de oplossing al te hebben gevonden.

Deze week werd de term porpoising nieuw leven in geblazen. Op meerdere video's van meerdere Formule 1-bolides is te zien dat ze over het circuit stuiteren. Volgens Adrian Newey is het probleem makkelijk op te lossen. 'Het probleem is dat je dan mogelijk ook veel tijd zal verliezen', zegt de ingenieur bij Auto, Motor und Sport. Toto Wolff is het eens met de ingenieur van Red Bull Racing. 'Je kan de achterkant van de bolide wat hoger zetten, maar dan ben je heel langzaam.'

Volgens Mercedes heeft het team van McLaren de oplossing voor dit probleem al gevonden. Auto, Motor und Sport ziet dat de Britse renstal aan de achterkant van de bodemplaat een gleuf heeft zitten. Dit creëert een uitweg voor de lucht onder de bolide. Door het gebruik van grondeffect komt de vloer van de auto komt op een gegeven moment zó dicht bij het asfalt, dat het effect stopt met werken, waardoor de ophanging van de auto weer terug naar boven springt. Dit probleem weet McLaren met haar oplossing tegen te gaan.

Ferrari laat het stuiteren gecalculeerd gebeuren

McLaren probeert het probleem van porpoising volledig te elimineren. Ferrari probeert er juist omheen te werken. In de tijden van de Italiaanse renstal was te zien dat ze vooral in de laatste sector, waar de meeste langzame bochten van het Circuit de Barcelona-Catalunya liggen, de beste tijden neerzette. De rode bolides kennen dan ook een hogere achterkant, maar ze kennen ook een stijvere ophanging. Hierdoor accepteert Ferrari het stuiteren op de rechte stukken, maar wint het juist weer veel tijd in de langzame bochten.

'We weten pas de echte snelheid van de teams als de auto's stoppen met stuiteren', zegt een ingenieur van Aston Martin. Als het idee van McLaren de ultieme oplossing blijkt te zijn, dan zullen meerdere teams deze strategie adopteren in Bahrein. 'Iedereen wist dat dit probleem zich voor zou doen', zegt Newey. 'We kennen het van ongeveer veertig jaar geleden. We wisten de consequenties van grondeffect, maar we namen het niet serieus.'

FIA gaf de oplossing al

De teams kregen voorafgaand aan het seizoen een oplossing aangeboden door de FIA. Volgens Pat Symonds luisterden de teams niet naar dit voorstel. 'We hebben tegen de teams gezegd dat de onderkant ongeveer 25 millimeter naar boven kan worden gebogen. Dat zou het probleem enigszins hebben verlicht. Maar de teams zeiden dat ze dat niet wilden doen. Ze zaten namelijk al te ver in hun eigen proces', aldus Symonds.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws