Mercedes: 'Als Verstappen niet stopte, was er voor ons geen reden om wél te stoppen' Formule 1
Formule 1

Mercedes: 'Als Verstappen niet stopte, was er voor ons geen reden om wél te stoppen'

Mercedes: 'Als Verstappen niet stopte, was er voor ons geen reden om wél te stoppen'

James Vowles denkt dat Red Bull Racing op strategisch gebied de Grand Prix van de Eifel niet had kunnen winnen. Max Verstappen en Lewis Hamilton kenden dezelfde bandenstrategie, waardoor het voor Mercedes in Duitsland slechts een kwestie van reageren was op de concurrentie. Ook heeft de hoofdstrateeg van Mercedes het over het DAS-systeem.

'Tegen het einde van de race had Lewis een flinke marge opgebouwd ten opzichte van Verstappen', zo opent Vowles wanneer hem gevraagd wordt of een tweestopper overwogen werd voordat de safety car er aan te pas kwam in de slotfase van de race. 'Wij stelden onszelf vrijwel continu deze vraag in de pitstraat tussen ronde 35 en 40 in.'

'Het is moeilijk om in te schatten wat de banden zouden doen', vervolgt de Brit over de race in de Eifel. 'Tijdens de derde vrije training reden we - in moeilijke weersomstandigheden - slechts tien ronden op de mediumband dus het was eigenlijk niet te zeggen wanneer deze opgebrand waren.'

Toch deed de slijtage van de zachte bandenset gedurende de race vermoeden dat de teams de race uit hadden kunnen rijden met een eenstopper: 'De degradatie lag laag bij alle teams. Bovendien lag de slijtage op de eerste bandenset laag genoeg om de race misschien wel uit te rijden op die mediumband. De keuze werd ons echter ontnomen.'

Onder de safety car doken Hamilton en Verstappen allebei de pitstraat in. Vowles schetst het scenario wanneer die safety car niet het asfalt op was gereden: 'Wij zagen het als volgt: zo lang Verstappen niet stopte, was er voor ons geen reden om wél te stoppen.'

'Over het algemeen gaan de banden onder onze bolides langer mee dan onder de Red Bulls', weet de Mercedes-topman. Dat leidde dus tot de reactieve houding van de Duitse renstal op de Nürburgring. 'Was Red Bull voor een tweestopper gegaan, dan hadden wij datzelfde gedaan.'

Het DAS-systeem komt goed van pas

Het eerste echte koele weekend van het jaar is het DAS-systeem van Mercedes een goede aanwinst gebleken: 'We hebben het DAS-systeem meer dan ooit gebruikt dit weekend. Tijdens de vrije training, gedurende de kwalificatie en in de race. In de formatieronde bood het een significant voordeel maar ook achter de safety car.'

'Het DAS-systeem heeft dan ook zeker een rol gespeeld in de sterke herstart (van Hamilton, red.) na de safety car in de slotfase van de race', beargumenteert Volwes, in tegenstelling tot teambaas Toto Wolff, die suggereerde dat het DAS-systeem geen game changer is. (Foto: Mercedes AMG F1)

Vowles over Grand Prix-weekend in de Eifel

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws