Mercedes' technisch directeur, Mike Elliott, blikt terug op de eerste testweek in Barcelona, waar vooral het probleem van de stuiterende auto's duidelijk naar voren kwam. Daarnaast kijkt de Britse Formule 1-aerodynamicus naar het meest opvallende onderdeel van een ander team en gaat Elliott in op de grootste verandering van dit seizoen als gevolg van de nieuwe reglementen.
'De grootste verandering dit jaar is de aerodynamica geweest', begint Elliott in gesprek met Formula1.com. 'Het is altijd een uitdaging om uit te zoeken hoe je omgaat met nieuwe reglementen. Je begint altijd met een auto in de windtunnel om te kijken wat er anders is en hoe je sommige onderdelen zou kunnen aanpassen. Maar je kijkt ook welke mogelijkheden er zijn met de regelgeving. Daarop maak je een ontwerp, waarin alles wordt samengevoegd waarvan wij denken dat het de beste manier is.'
'Zaak om dat op te lossen of ermee om te gaan'
Tijdens de testdagen viel op dat de auto's op de rechte stukken op en neer stuiteren. 'Het is een leerspel', vertelt Elliott. 'Of het nu over de ontwikkeling van de auto gaat of over het omgaan met de problemen die we vinden. Ik denk dat dit een probleem is waar we allemaal mee te maken hebben. De realiteit is dat we hier meer over te weten moeten komen. We doen zoveel tests als we kunnen, we doen veel simulatiewerk in de fabriek en het is zaak om dat op te lossen of ermee om te gaan.'
Verder viel tijdens de presentaties al op dat de teams verschillende sidepods hebben ontworpen. 'Dat komt door de nieuwe reglementen', aldus Elliott 'Sommige teams kiezen voor een brede carrosserie en proberen op die manier het gewicht van de banden onder controle te houden. Wij hebben gekozen voor een smalle oplossing. Ik denk dat de realiteit is dat de auto's tussen nu en de eerste race veel zullen veranderen en dat je verschillende oplossingen zult zien.'
Opvallend: de sidepods van Red Bull
Zelf heeft Elliott nog niet echt de tijd gehad om de andere auto's te bestuderen. 'We hebben gewoon geprobeerd om onze eigen problemen op te lossen. De jongens uit de fabriek kijken meer naar de andere auto's. Maar als ik iets opvallends moet noemen, dan ga ik voor de sidepods van Red Bull Racing. Die is visueel het meest verschillend en ziet er interessant uit. Daar zal ik nog eens over nadenken', besluit Elliott.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties