Monaghan: 'Perez heeft niet dezelfde pedaalinstallatie als Verstappen' Formule 1
Formule 1

Monaghan: 'Perez heeft niet dezelfde pedaalinstallatie als Verstappen'

Monaghan: 'Perez heeft niet dezelfde pedaalinstallatie als Verstappen'

Paul Monaghan, hoofdingenieur bij Red Bull Racing, was verantwoordelijk voor het aanmeten van het stoeltje van Sergio Perez. Tijdens het schuimen van het zitje van de Mexicaan gaat hij dieper in op wat dit proces precies inhoudt, en onthult hij dat de afstelling van Perez en Max Verstappen wel degelijk van elkaar gaan verschillen in 2021.

'Het stoeltje aanmeten voor een coureur is meer dan alleen dat. Je installeert de coureur echt in de auto. Je hebt weinig ruimte in de auto en in die nauwe ruimte moeten wij de coureurs relatief comfortabel maken', aldus Monaghan in de Red Bull-terugblik genaamd Behind the Charge. De Brit blust voornamelijk brandjes binnen het team maar werd ook de verantwoordelijkheid toegewezen om dit proces soepel te laten verlopen.

Het is voor een Formule 1-coureur van groot belang dat de cockpit als gegoten zit, benadrukt de Red Bull-man: 'Ze moeten de kracht van vijf keer hun eigen gewicht aankunnen en zorgen dat ze blijven zitten en comfortabel genoeg zijn, zodat ze Monaco 2 uur lang kunnen rijden of anderhalf uur ronden kunnen maken in Silverstone zonder oncomfortabel te worden.'

Profiteer nu snel van de winter sale bij Fuel For Fans!

Verschil tussen Perez en Verstappen

In de uitspraken van Monaghan komt ook naar voren dat de afstelling waarmee Verstappen en Perez zullen rijden wel degelijk verschilt, en niet alleen op de gebieden waarvan je het zou verwachten: 'Hij heeft niet dezelfde pedaalinstallatie, lengte van de riem, stoel- en stuurpositie als Verstappen, maar dat is niet ongebruikelijk.' Zelfs de pedalen worden dus op maat afgesteld voor een coureur.

'Het passen van een stoeltje is een hele generieke manier om dit te omschrijven, het is meer het installeren van een coureur in de auto. Of de coureur nou groot of klein in, je moet ze in de bolide passen zonder dat ze serieuze nadelige effecten ondervinden van het langdurig zitten in de auto', concludeert Monaghan, die daaraan toevoegt dat het hele proces zo'n twee uur duurt.

Behind the Charge met Perez

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws