Newey trekt schonere energie in twijfel: 'Die veronderstelling klopt gewoon niet' Formule 1
Formule 1

Newey trekt schonere energie in twijfel: 'Die veronderstelling klopt gewoon niet'

Newey trekt schonere energie in twijfel: 'Die veronderstelling klopt gewoon niet'

Adrian Newey vindt het een goede zaak dat de Formule 1 zich bezighoudt met het zoeken naar nieuwe energiebronnen, maar denkt ook dat schonere energiebronnen niet altijd even goed zijn als wordt gedacht. Zo trekt de topontwerper van Red Bull Racing in twijfel of elektrische auto's wel écht beter zijn dan benzinevoertuigen.

'Het klopt dat ecologie op dit moment een groot issue is en de Formule 1 kan en moet daar een rol in spelen. Maar er is al die discussie over waar de energiebron vandaan moet komen – of het nu elektrisch is, biobrandstof, synthetische brandstof, waterstof, enzovoort', vertelt Newey aan Motorsport-Magazin.com. 'Er zweeft veel verkeerde informatie rond over het onderwerp, vooral over de elektrische kant.'

Newey ziet namelijk dat elektrische auto's eigenlijk niet schoner zijn dan benzine-auto's. 'Mensen beginnen te beseffen dat de ecologische voetafdruk van de productie van een elektrisch voertuig veel groter is dan die van een benzinevoertuig', stelt de 63-jarige Brit. 'De veronderstelling dat elektriciteit uit wind- of zonne-energie emissievrij is, klopt gewoon niet.'

Windenergie, in het specifiek uit windturbines, is ook niet zo geweldig als wordt gedacht, zegt Newey. 'Daarvoor is er een enorme hoeveelheid beton nodig om de constructie op te richten. En beton is één van de grootste veroorzakers van de CO2-uitstoot. Ook bevatten deze structuren veel aluminium en koper, die ook zeer vervuilend zijn in de productiefase. Dus het is goed, maar het is niet emissieloos.'

Zwaardere F1-auto's zorgen voor meer energieverbruik

De Formule 1 is bovendien niet zo schoon als men zegt, gaat Newey verder. Dat heeft te maken met het steeds zwaarder worden van de auto's. 'Waar niemand het over lijkt te hebben, is de hoeveelheid energie die wordt gebruikt om het voertuig in beweging te houden. Zo krijgen fabrikanten op dit moment een ontheffing als ze hun auto’s qua CO2-uitstoot groter en zwaarder maken, op voorwaarde dat ze die aan de uitlaat minder vervuilend maken. Waar zit de logica daarin?'

'Het wordt bestuurd door de overheid, die wordt beïnvloed door de autofabrikanten, wat tegenwoordig erg lijkt op autosport', vindt Newey, die veel gelobby ziet. 'Sommige veranderingen in de Formule 1 zijn ook het resultaat van lobbywerk. Dus ik denk dat we kleinere, lichtere en energiezuinigere auto's nodig hebben. Helaas heeft de Formule 1 op dit moment met deze nieuwe regels precies het tegenovergestelde bereikt.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws