Nieuw rubber van Pirelli op Silverstone: 'Klapbanden hoeven niet meer voor te komen' Formule 1
Formule 1

Nieuw rubber van Pirelli op Silverstone: 'Klapbanden hoeven niet meer voor te komen'

Nieuw rubber van Pirelli op Silverstone: 'Klapbanden hoeven niet meer voor te komen'

De nieuwe achterbanden die Pirelli zal introduceren voor een test tijdens de vrije trainingen voor de Grand Prix van Oostenrijk volgend weekend zijn gebaseerd op een idee van vorig jaar. Dat vertelt Pirelli-chef Mario Isola in gesprek met RaceFans. Daarnaast vertelt de topman over de nieuwe technische richtlijnen van de FIA die moeten helpen tegen het veroorzaken van klapbanden.

Eerder werd bekendgemaakt dat Pirelli nieuwe versies van de achterbanden zal introduceren. Dit gaat gebeuren in Oostenrijk volgend weekend. Dan krijgen de teams de kans om de banden uit te proberen. Als de renstallen tevreden zijn, dan wordt het nieuwe rubber definitief ingevoerd tijdens de grand Prix van het Verenigd Koninkrijk in het weekend van 16-18 juli.

Isola geeft een uitleg over deze nieuwe banden. Zo werd een zelfde soort constructie vorig jaar al getest in Portimão en werd deze uiteindelijk verder geoptimaliseerd: 'Het is gebaseerd op een idee van vorig jaar, maar de banden voor dit jaar waren al gehomologeerd.' Isola geeft verder aan dat het doel toen al was om de banden meer robuust te maken, zoals nu het geval is met de nieuwe banden.

Nieuwe richtlijnen helpen FIA

'De constructie van 2021 is zeker beter dan 2020, maar met deze nieuwe banden maken we opnieuw een stap in een duidelijke richting om de banden meer robuust te maken dan die van vorig jaar', gaat Isola verder. De bandenexpert ging ook nog in op de nieuwe technische richtlijnen van de FIA. Deze moeten ervoor zorgen dat klapbanden, zoals gebeurd was bij Max Verstappen en Lance Stroll, niet meer voorkomen.

Isola is blij met de actie die de FIA heeft ondernomen: 'De nieuwe technische richtlijnen creëren zo een betere situatie. Het aantal en soorten controles dat de FIA gaat uitvoeren geeft ons meer mogelijkheden om te zien hoe de teams met hun banden omgaan.' Isola vindt het een goede zaak dat deze zijn ingevoerd en hoopt snel aan de slag te gaan met deze nieuwe richtlijnen.

Terugkomend op de nieuwe achterbanden, want volgens de Italiaanse topman zullen ze geen invloed hebben op wegligging en daarom ook niet op hoe een team presteert: 'We veranderen niet het profiel, want dat heeft invloed op hoe de vloer en achtervleugel werken. De nieuwe banden zijn enkel en alleen meer robuust', besluit Isola die verzekert dat het geen invloed heeft op de handelingen van de bolides zelf.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws