lando norris mclaren gp oostenrijk 2025 zondag 4 Formule 1
Formule 1

Norris aast op eerste thuiszege: 'Alleen niet doen wat ik in Canada deed'

lando norris mclaren gp oostenrijk 2025 zondag 4

McLaren strijkt niet alleen neer op het thuiscircuit van het team, maar ook op die van Lando Norris. De Brit hoopt zijn prestatie in Oostenrijk te herhalen en de thuiszege dit weekend ook te grijpen. Hij moet echter wel rekening houden met Oscar Piastri, die hij steeds vaker tegenkomt. Het team liet hen in Spielberg echter racen en besloot niet in te grijpen.

Tegen elkaar racen als teamgenoten kan een voorrecht zijn wanneer dat mag en mogelijk is, maar tegelijkertijd is het een dunne lijn waarbij een crash vermeden moet worden. In Canada maakte McLaren bijna een dubbele DNF mee. Norris en Piastri vochten vanaf de haarspeldbocht richting het rechte stuk, en Norris dook uiteindelijk in een gat dat niet bleek te bestaan. Andrea Stella had een interessante verklaring.

De auto van Piastri kreeg te maken met vermogensverlies van de MGU-K, waardoor het snelheidsverlies groter was dan Norris had verwacht. Alsnog gebeurde iets wat niet had mogen gebeuren. Norris stak de hand in eigen boezem en kwam vervolgens in Oostenrijk sterker terug. Na Monaco was het een zege die hij 'nodig had'. In Spielberg leek het ook even spannend te worden tussen beiden.

'We willen die grens nooit overschrijden. Ik denk dat we dat allebei heel, heel goed weten als coureurs. We willen ook racen', zegt Norris in de persconferentie. 'Er zijn nog steeds momenten waarop het team zegt dat we onze posities moeten behouden of dit of dat moeten doen, maar in de afgelopen race zeiden ze: laat ze racen. Dat deden we', zegt Norris. 'We hoeven dat niet altijd uit te spreken of aan iedereen duidelijk te maken.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris oscar piastri mclaren gp oostenrijk 2025 zondag podium champagne

Geen kansen verspelen

Norris denkt dat het voor zich spreekt dat 'je mag doen wat je wilt, plezier moet maken en dichterbij kan komen', maar dat het niet fout mag gaan. 'Ik weet zeker dat we ze nerveus maakten', lacht hij. 'Er zijn veel mensen die hard werken om onze auto's op te bouwen en ons überhaupt de kans geven om een race te winnen. Als we die kansen verspelen door iets stoms, dan is het moment waarop we die lijn overschrijden. Dus ja, vrij racen, maar niet doen wat ik in Canada deed.'

McLaren-CEO Zak Brown was er niet bij in Canada, en moest het dus op tv zien. De Amerikaan zei voorafgaand aan de Grand Prix op Silverstone dat hij niet verbaasd zou zijn als het nog eens gebeurt. Daar denkt Norris echter niet over na, want hij hoopt gewoon dat het net zo goed gaat als in Oostenrijk. 'Ik hoop inderdaad dat ik dat gevoel hier weer bereik. In Oostenrijk voelde ik me wat meer on track', erkent de Brit.

Zege op zondag?

Als het aan Norris ligt, gaat de zondag in Silverstone net zoals de zondag op de Red Bull Ring. Dat dat geen garantie is, weet hij ook. Door Tom Clarkson, de host van de persconferenties, wordt hij erop gewezen dat hij op Silverstone al eens tweede, derde, vierde, vijfde en zesde is geworden, maar de hoogste trede van het podium nog nooit heeft mogen beklimmen. Als dat zondag gebeurt, is dat dan het hoogtepunt van zijn carrière?

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton silverstone 2024 vlag uk

'Ik denk dat het moeilijk is om iets boven Monaco te zetten. Ik heb eerder gezegd: als ik mocht kiezen, en als ik alle zeges mocht inwisselen voor één, dan zou dat een overwinning op Silverstone zijn', geeft Norris toe. 'Dat is het plan. Er is nog veel werk aan de winkel en Monaco was erg speciaal. Ik denk dat ze heel verschillend zijn, om verschillende redenen.' Aan steun vanuit zijn thuispubliek geen gebrek. Veel fans hebben een plekje gekozen op zijn eigen tribune, de Landostand.

Voorwielophanging

Er is veel gepraat over de wijziging aan de voorwielophanging van Norris voorafgaand aan de laatste twee races. Inmiddels heeft de Brit er nog geen duidelijk antwoord over. 'Ik kan niet zeggen of het echt een verbetering is, zo klein is de aanpassing dus', reageert Norris. 'De auto wordt er ook niet echt sneller van, maar het gevoel door het stuur en de ophanging verandert. Ik moet de mensen die het hebben aangepast vertrouwen. Ze denken dat het beter is, dus dan vertrouw ik daarop. In Oostenrijk voelde het ook beter, alleen is het niet het gevoel dat ik vorig jaar in de auto had.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws