Palmer spreekt van zesde zintuig bij Verstappen: 'Dat geeft Max zoveel snelheid' Formule 1
Formule 1

Palmer spreekt van zesde zintuig bij Verstappen: 'Dat geeft Max zoveel snelheid'

Palmer spreekt van zesde zintuig bij Verstappen: 'Dat geeft Max zoveel snelheid'

Jolyon Palmer heeft de rijstijl van Max Verstappen wat betreft het insturen langs een meetlat gelegd. De voormalige Formule 1-coureur concludeert dat de coureur van Red Bull Racing door zijn unieke rijstijl een stuk sneller is dan de andere rijders. Palmer concludeert dat Verstappen een soort zesde zintuig heeft als hij in de auto stapt. Hierdoor is het verschil met Sergio Pérez op normale circuits ook vaak heel erg groot.

Vorig seizoen was het verschil tussen Verstappen en Pérez opnieuw heel erg groot, ondanks dat Red Bull een één-twee pakte in het kampioenschap. 'Pérez is een hele snelle coureur, dat hebben we in zijn Formule 1-loopbaan ook wel gezien. Bij Red Bull heeft hij het echter moeilijk', geeft Palmer aan bij F1TV. Dat ligt volgens de oud-Renault-coureur met name aan het feit dat er met de Red Bull-bolide op een specifieke manier gereden moet worden. 'Verstappen heeft ook één van de meeste unieke rijstijlen van de hele grid.'

Palmer geeft aan dat Verstappen veel liever meer balans aan de voorzijde van de bolide heeft, waardoor de auto de natuurlijk neiging tot overstuur heeft. 'Verstappen weet dat altijd heel goed te onder controle te houden door heel soepel te remmen en in te sturen.' Palmer pakt ter vergelijking de kwalificatieronden van Verstappen en Pérez op Suzuka erbij, waar de Nederlander overtuigend poleposition wist te pakken en de Grand Prix wist te winnen.

Doordat Verstappen van een agressievere voorkant houdt, weet hij veel snelheid mee te nemen in de eerste bocht van het circuit. Pérez heeft in de ogen van Palmer duidelijk meer moeite. 'Bij Verstappen ziet het er allemaal heel soepel uit, waardoor hij een hogere snelheid kan behouden bij de apex. Checo moet echt met de auto vechten. Hij heeft echt moeite om zijn auto door de bocht te krijgen en moet kleine correcties doen. Max hoeft totaal niet met de auto te worstelen. Dat geeft hem heel veel zelfvertrouwen.'

Het zesde zintuig van Verstappen

Verstappen is dan ook niet bang dat hij de controle over de auto zal verliezen vanwege overstuur. In lagesnelheidsbochten vervaagt het verschil tussen beide coureurs een beetje. 'Daarom is Pérez ook zo goed op stratencircuits, omdat hij hele agressieve inputs heeft. Dat kan je doen op een stratencircuit, omdat je daar veelal negentiggradenbochten hebt. Daar kan Max niet profiteren van zijn hele soepele rijstijl, zoals hij dat wel kan op een circuit als Suzuka.'

In Bahrein wordt het verschil tussen beide coureurs ook duidelijk. Opnieuw vecht Pérez tegen de auto en moet hij meerdere stuurcorrecties doen. 'Bij Verstappen gaat het allemaal in één vloeiende beweging. Max heeft een geweldig gevoel voor zijn auto en hij heeft haast een zesde zintuig om aan te voelen waar de grip ligt. Daardoor krijgt hij zijn auto veel sneller door een bocht heen dan de rest van de coureurs en dat geeft Verstappen gewoon zoveel snelheid over een ronde', aldus Palmer.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws