oscar piastri mclaren imola 2025 123 Formule 1
Formule 1

Piastri houdt McLaren bovenaan, Verstappen met veelbelovende sessie in Spanje

oscar piastri mclaren imola 2025 123

Kampioenschapsleider Oscar Piastri heeft de snelste tijd neergezet op de vrijdag in Spanje. Zijn voorsprong op achtervolgers George Russell, Max Verstappen, en Lando Norris bedroeg drie tienden, waarbij McLaren af en toe moeite met het bandenmanagement leek te hebben. Verstappen kende juist een prima racesimulatie. Williams viel zwaar tegen met posities veertien en vijftien, terwijl ook Lewis Hamilton en Yuki Tsunoda de top tien niet haalden.

Om 17:00 uur ging de tweede vrije training van start in het noorden van Spanje. Er was nog altijd geen wolkje te bekennen boven het Formule 1-circuit, waarbij de temperatuur 31 graden was. De baantemperatuur liep zelfs op tot 48 graden. Het circuit met haar ruwe asfalt en snelle bochten staat sowieso al bekend om de hoge bandenslijtage, en dat werd alleen maar verder uitvergroot bij de hoge temperaturen.

Favorieten vooraan, Bearman ontsnapt

De teams willen volop meters maken, nu ze gedwongen werden om de voorvleugels aan te passen. De drie titelfavorieten stonden na zes minuten dan ook al bovenaan. George Russell opende met een 1:14,3, maar dat was niet snel genoeg voor de vier snelste coureurs. Thuisrijder Fernando Alonso reed een 1:14,2, maar de snelste tijd stond op naam van Lando Norris. De McLaren-coureur was een kleine drie tienden sneller dan Verstappen, met Oscar Piastri daarachter op P3. Iedereen gebruikte hierbij mediumbanden, met uitzondering van Lance Stroll en Franco Colapinto.

Oliver Bearman is vermoedelijk de grootste mazzelaar van de dag, want de Haas-coureur spinde in bocht 3 op zeer hoge snelheid. Wonder boven wonder kon de debutant zijn weg zonder schade vervolgen na een uitstapje door de grindbak. De monteurs van het Amerikaanse team zullen het even Spaans benauwd gehad hebben, maar hoeven voorlopig geen overuren te draaien aan het einde van de openingsdag. Verstappen reed vlak voor Bearman, maar werd gelukkig niet geraakt.

Verstappen deed op zijn mediumbanden nog een nieuwe poging om zich te verbeteren, maar de wereldkampioen verbeterde zich niet in de eerste twee sectoren, en schoot daarna in bocht 10 net buiten de baanlimieten na een moment van overstuur, waarna hij zijn ronde afbrak en de auto terugbracht naar het team, waar hij achterstevoren de garage in werd geduwd. Het leek er sterk op dat het moment van Verstappen veroorzaakt werd door oververhitte banden.

Wie zich wel wist te verbeteren bij een tweede poging, was George Russell. De Mercedes-coureur sprong na een kwartier naar de eerste plek Zijn voorsprong op Norris bedroeg een tiende van een seconde, terwijl Verstappen tegen een achterstand van vier tienden aankeek. Piastri had precies hetzelfde probleem als Verstappen: bij een tweede snelle poging verbeterde de Australiër zich niet. Hij liep in de eerste sectoren al meer dan een halve seconde achterstand op.

Mercedes valt aan, maar McLaren slaat terug

Met Russell al op de eerste plek stapte Mercedes ook als eerste team over op de kwalificatiesimulaties. Na een matige eerste sector won Russell in de laatste twee sectoren nog bijna een halve seconde. De 27-jarige coureur schoot zo naar een 1:13,0, terwijl Kimi Antonelli op ruim twee tienden achterstand aansloot op de tweede plek. Carlos Sainz strandde op bijna zeven tienden van Russell.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Verstappen was met de zachte banden wel vrij competitief. De Red Bull Racing-coureur kwam slechts 0,024 seconden tekort op Russell en nam de tweede tijd dus over. Norris was in de eerste sector alweer twee tienden sneller onderweg. De McLaren-coureur verloor zijn voorsprong echter in de laatste twee sectoren. Norris zette dezelfde tijd als Verstappen neer, en sloot op 0,024 seconden achterstand dus op P3 aan.

Leclerc had dezelfde situatie als Norris: de Monegask opende met een snelle eerste sector, maar aan het einde van de ronde kwam hij opeens twee tienden tekort. Daarmee nam hij plaats op de voorlopig vierde plek, maar daarna werd iedereen terugverwezen door Piastri. De McLaren-coureur knoopte wél drie snelle sectoren aan elkaar en was met een 1:12,760 bijna drie tienden sneller dan de rest. Lewis Hamilton stond elfde en klaagde dat de auto onbestuurbaar was.

Verstappen snel in racesimulaties

Red Bull en McLaren begonnen als eersten aan de racesimulaties met 25 minuten te gaan. Die racesimulaties zijn dit weekend extra belangrijk, omdat de bandenslijtage naar verwachting hoog zal liggen bij buitentemperaturen boven de dertig graden. Daarnaast willen de teams graag ontdekken wat de aangepaste vleugels met de bandendegradatie doen, nu de balans van de auto's lichtjes zal veranderen.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Dat betekent dat de uitslag van de tweede vrije training al vaststond. Piastri zorgde ervoor dat McLaren beide sessies als snelste afsloot, voor Russell, Verstappen, en Norris, waarbij de drie coureurs dus slechts duizendsten van elkaar verwijderd waren. Charles Leclerc en Antonelli sloten aan op plekken vijf en zes, voor Alonso, Pierre Gasly, beide coureurs van Racing Bulls, en Hamilton als elfde. Yuki Tsunoda eindigde als dertiende, voor het tegenvallende Williams-duo. Hoewel het pas vrijdag is, lijkt Williams vooralsnog een van de verliezers na de regelwijziging.

Bij de racesimulaties viel Mercedes op door met de zachte banden te rijden. Het Duitse team viel in de eerste vrije training al op door net als Williams geen zachte banden te gebruiken. De zachte banden zijn dit weekend in de race ook een goede optie, en sommige coureurs wisten zo belangrijke data te vergaren. McLaren en Red Bull openden juist op de mediumbanden, waarbij Verstappen niet onderdeed voor de tijden van het McLaren-duo. In de slotminuten wisselden de coureurs nog naar de zachte banden.

Uitslag tweede vrije training Grand Prix van Spanje 2025

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws