red bull racing max verstappen zaterdag gp monaco 2025 8 Analyse
Analyse

NB | 'Dit had Verstappen eens moeten proberen, dan was er veel ophef over geweest'

red bull racing max verstappen zaterdag gp monaco 2025 8

De Grand Prix van Monaco is een vreemde eend in de bijt op de Formule 1-kalender, en dit jaar was de stratenrace misschien nog wel vreemder dan in andere jaren. Lando Norris werd de vierde verschillende winnaar op rij in Monaco, terwijl Max Verstappen voor medekampioen Lewis Hamilton vijfde werd. Bij de nabeschouwing van F1Maximaal.nl behandelt hoofdredacteur Mark Hanselman de belangrijkste vragen van het weekend, en wordt vooruitgeblikt op de regelwijziging in Spanje.

- Is Norris nu weer de favoriet bij McLaren?

'Dat vind ik wat overdreven, maar deze zege helpt hem wel. Formule 1-coureurs zijn zwaar afhankelijk van zelfvertrouwen. Norris' voormalige teamgenoot, Daniel Ricciardo, is daar misschien wel een van de beste voorbeelden van, maar Norris kan er zelf ook wat van. Norris is een coureur die vrij extreem in zijn emoties zit. Na een zege in Abu Dhabi riep hij dan ook al snel dat 2025 zijn jaar zou worden.'

'Op lastigere momenten zakt de moed hem dan ook wat sneller in de schoenen. Het resultaat is dat hij in lastigere weekenden zoals Bahrein of vooral de Chinese sprintrace de schade niet weet te beperken met een tweede plek. Het vertrouwen zal nu weer terugkomen, maar het seizoen is heel lang, en de strijd met Oscar Piastri en Max Verstappen wordt alleen maar heviger. Beide coureurs schuwen harde duels niet, en Norris is daarin de zwakste coureur van de drie.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

NB | 'Dit had Verstappen eens moeten proberen, dan was er veel ophef over geweest'
Norris pakt zijn tweede overwinning van het seizoen.

'Daar staat tegenover dat Piastri op dit moment van zijn carrière de minste pure snelheid heeft van de drie. De Australiër werd in de Formule 2 ook al wereldkampioen door constant te presteren, en dat kan hem nu helpen. Het valt wel nog te bezien hoe sterk Piastri daadwerkelijk is als de druk toeneemt. Hij was de underdog bij McLaren, maar groeide opeens uit tot de favoriet. Daarna eindigde hij meteen twee keer achter Norris, en in Imola maakte hij toch best wel een flinke fout.'

'In Monaco pakte hij dan wel een podium, maar in de vrije training crashte hij en ontsnapte hij met alleen vleugelschade, en in de Grand Prix had hij ook enorm veel geluk dat hij in de eerste ronde niet uitviel. Dit is een goedmakertje voor zijn pech uit Australië, maar Piastri begint ook barstjes te laten zien. Ik schat George Russell en Charles Leclerc hoger in dan de McLaren-coureurs. De beste coureurs zitten dit jaar niet in de beste auto's en dat maakt het kampioenschap zo interessant.'

- Mag Verstappen tevreden zijn met P4?

'Het was niet zijn beste weekend ooit, maar hij vinkt een voor Red Bull Racing heel lastig weekend af met een zeer klein verlies in het kampioenschap. Verstappen mag zelf wel zeggen dat hij niet met het kampioenschap bezig is, maar je merkt dat hij enorm bezig is met constant presteren en risico's vermijden. Misschien denkt hij niet constant over het puntenverschil na, maar hij probeert zijn kansen wel degelijk in leven te houden.'

'Verstappen noemde het weekend zelf een stap achteruit vergeleken met 2024, omdat hij een tiende langzamer was in de kwalificatie. In 2024 was Red Bull echter constant veel te langzaam. Dit jaar zat Verstappen er in de vrije trainingen goed bij, maar in de kwalificatie had Red Bull gewoon niet haar beste moment van het weekend. Qua potentieel was Red Bull dit weekend duidelijk sterker, ook al kwam hij op de top drie tekort.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing rb21 monaco 2025 race zondag 1
Verstappen gaat de zwembadchicane in.

'Monaco is het slechtst denkbare scenario voor Red Bull. Als je in een weekend waarbij je zwakke punten worden uitvergroot toch vierde wordt, mag je best tevreden zijn, zeker met Piastri op P3. De kwalificatie geeft verder een vertekend beeld, want de achterstand van Verstappen was alleen in Q3 zeven tienden. In alle andere sessies zat Verstappen veel dichter bij de toppers. Daarnaast heeft Red Bull duidelijk stappen gezet in snelle bochten. Dat gaan we in Spanje wel weer zien.'

- Zat Piastri fout bij het incident met Verstappen?

'Ik denk eigenlijk dat het niet eens een incident genoemd mag worden. Sinds Saoedi-Arabië lijkt Piastri weinig krediet te hebben bij Verstappen, maar andersom had de Limburger gewoon hetzelfde gedaan. Piastri reed bij de dubbele gele vlaggen wel bewust langzaam, omdat hij bij een Safety Car wilde zorgen dat hij genoeg marge tot Lando Norris had voor een pitstop. Eigenlijk deed Piastri dat dus best slim.'

'Verstappen ging natuurlijk voor zijn kans, maar hij zat er nog niet naast, en reglementair deed Piastri dus ook niks verkeerd. Beide coureurs handelden op dat moment goed. Op de start na was dit wel de enige kans voor Verstappen om op het circuit iets uit te richten. Bij de start liet Verstappen ook wel zien dat hij Piastri nu anders behandelt dan Norris. Ik denk dat hij bij Norris er wel voor was gegaan, maar hij wist dat Piastri hem geen ruimte zou geven.'

- Komt het nog goed tussen Hamilton en Ferrari?

'Voor Hamilton was dit gewoon een pijnlijk weekend. Hij is het hele seizoen al trager dan Charles Leclerc, en de Monegask is in eigen land altijd supersnel, dus dat verschil werd verder uitvergroot. Hamilton is relatief gezien beter op zondag dan op zaterdag, maar daar heb je hier weinig aan. Ik vond zijn gridstraf ook wel wat zwaar. Ja, hij reed bij Verstappen in de weg, maar dit gebeurt in Monaco nu eenmaal vaker. Vanwege de miscommunicatie vanuit het team had de wedstrijdleiding ook één plek gridstraf kunnen geven.'

'Dan was Hamilton ook achter slachtoffer Verstappen aan de race begonnen, maar was de Brit niet onnodig aangepakt. Overigens is de frictie tussen Hamilton en Ferrari in Monaco daar al begonnen. Het loopt al het hele seizoen niet erg lekker tussen Hamilton en Riccardo Adami, en de Italiaan maakte in Q1 ook nog de fout door te zeggen dat Verstappen niet in een snelle ronde zat.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

riccardo adami 2025 ferrari imola
Verdient Hamilton een nieuwe engineer?

'De FIA benoemde de frictie tussen Hamilton en Ferrari zelfs officieel. In het document van zijn gridstraf staat dat Hamilton zijn onvrede uitte over de verkeerde berichtgeving van zijn team. Een dag later liep het duidelijk ook niet goed tussen Hamilton en Adami. Als Hamilton vraagt of hij nog een minuut achter de kopgroep rijdt, moet Adami daar antwoord op geven, en duidelijk maken dat een vijfde plaats het maximaal haalbare is.'

'In plaats daarvan krijgt Hamilton een heel verslag van de race vooraan, maar geen antwoord op zijn vraag welke aanpak hij het beste kan hanteren. Hamilton presteert niet echt goed, maar met zijn cv heeft hij meer verdiend. Hamilton is ook erg afhankelijk van vertrouwen en Ferrari kan Adami beter een functie elders geven en de Brit zelf een nieuwe race engineer laten uitkiezen. Het is sowieso vreemd dat coureurs daar weinig inspraak bij hebben, het is haast alsof ze uitgehuwelijkt worden.'

- Was de verplichte tweestopper een succes of niet?

'Ik vond deze race leuker dan vorig jaar in ieder geval, maar het blijft een vreemde optocht. Als de Formule 1 dit experiment volgend jaar een vervolg geeft, weten de teams precies welke tactieken wel of niet werkten. Racing Bulls was nu slim met haar aanpak, maar bij een herhaling weet natuurlijk iedereen precies hoe je dit uit kunt spelen. Wat mij betreft hoeft het dus niet herhaald te worden.'

'De beste optie is denk ik om te accepteren dat Monaco om de show draait, en om de spannende kwalificatie. Net als Verstappen ben ik wel blij dat we Monaco weer kunnen afvinken. Nu gaan we met Spanje, Canada, Oostenrijk, Groot-Brittannië, België, Hongarije, Nederland, en Italië naar veel mooie circuits, waar we echt mooie krachtmetingen kunnen verwachten.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

rb21 red bull racing monaco 2025 race zondag pitstop
Red Bull hervindt haar vorm met snelle pitstops.

'Als je Monaco toch wil aanpakken, moet je niet naar zachtere banden of meer pitstops. Je hebt dan echt een hele andere opzet nodig, bijvoorbeeld punten uitdelen voor de kwalificatie. Een alternatief is dat coureurs op zondag een stint van tien ronden rijden, met twee auto's tegelijkertijd op het circuit op verschillende punten van de baan. Dan kun je punten uitdelen op basis van de totaaltijd, vergelijkbaar met de kwalificatie voor de Indy 500. Zo laat je coureurs tien ronden lang echt pushen, de limiet opzoeken, en crashes riskeren. Dat format wijkt echter zo ver af van een normaal Grand Prix-weekend dat ik denk dat de Formule 1 dit niet moet en kan overwegen, en gewoon moet accepteren dat Monaco Monaco is.'

- Wat vond je van de actie en straf van Russell?

'Schandalig. Russell is van alle coureurs juist degene die altijd over elk regeltje zeurt, en hij is zelfs GPDA-voorzitter. Ik snap dat het frustrerend is als je in totaal honderd seconden opgehouden wordt (twintig door Liam Lawson, veertig door Carlos Sainz, en veertig door Alexander Albon), maar je bent een professionele coureur, geen hobbyist bij een computerspelletje. Bewust een bocht afsnijden om een positie te winnen kan echt niet.'

'De FIA had vooraf al aangekondigd dat coureurs hier een drive-through penalty voor zouden krijgen, maar dat was hier duidelijk niet genoeg. Dat bleek wel uit het feit dat Russell na het uitzitten van zijn straf voor Alexander Albon bleef rijden. Door bewust een bocht af te snijden heeft hij zes plekken gewonnen. Dat kan simpelweg niet kloppen. Hij had minimaal een stop and go van tien seconden moeten krijgen, en/of een gridstraf voor de volgende race.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

NB | 'Dit had Verstappen eens moeten proberen, dan was er veel ophef over geweest'
Russell kende een rampweekend in Monaco.

'Daarnaast is het onbegrijpelijk dat Russell geen strafpunten op zijn licentie ontving. Dit is een bewuste actie, en die had gewoon drie strafpunten moeten opleveren op zijn superlicentie. De FIA heeft nu duidelijk onvoldoende gedaan om bewust misbruik van de regels tegen te gaan. Dat bewees Russell zelf wel door achteraf aan te geven dat hij veel gewonnen had met zijn actie. Dit is een GPDA-voorzitter onwaardig. Dat hij niet wist welke straf hij zou krijgen, was ook ronduit knullig. Ook Toto Wolff wist dat niet, terwijl het vooraf aangegeven was aan de coureurs.'

'De strategie van Mercedes werd flink bekritiseerd, maar dat deed er uiteindelijk niet toe. Onafhankelijk van de strategie hadden de Mercedessen altijd vastgezeten achter de Williams-coureur, dus punten waren altijd buiten bereik gebleven. Wat wel opvallend is, is dat Russell achteraf nauwelijks bekritiseerd wordt door met name de Britse pers en zelfs complimenten kreeg. Dit had Verstappen eens moeten proberen. Dan was er gegarandeerd wel veel ophef over geweest.'

- Gaat de regelwijziging in Spanje wat uitrichten?

'Het is opvallend hoe de tendens in de paddock volledig veranderd is. Red Bull Racing gaf aan het begin van het seizoen nog aan dat alles vanaf Spanje totaal anders kan uitzien. George Russell benoemde dat het haast een nieuwe start van het seizoen is. Beide teams leken te denken dat deze wijziging voor enorme verschillen zou gaan zorgen. In de afgelopen weken zijn die uitspraken echter veel extremer geworden.'

'Verstappen gaf in Monaco aan dat hij al blij is als dit een heel klein beetje helpt, en Christian Horner benadrukte nu ook dat het afwachten is wie hiervan profiteert of juist niet. Op basis van de teksten van de hoofdrolspelers lijken de gevolgen dus mee te gaan vallen. Ik denk dat de gevolgen in de kwalificatie nihil zullen zijn, maar in de races verwacht ik wel dat de trends wat kunnen veranderen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

NB | 'Dit had Verstappen eens moeten proberen, dan was er veel ophef over geweest'
Horner laat zien hoe groot de achterstand in Miami was.

'Hezemans sprak uitvoerig met engineers en legde uit dat de verschillen in de data klein zijn, maar dat de coureurs in snelle bochten dankzij de flexibele vleugels wat meer onderstuur ervaren. Dat klinkt negatief, maar veel coureurs voelen in die snelle bochten juist meer vertrouwen bij minder overstuur. Bij onderstuur belast je vooral de voorbanden, omdat die beginnen te glijden, en bij overstuur hebben de achterbanden het zwaar.'

'Bij het aanpakken van die flexibele vleugels zullen coureurs dus weer wat meer overstuur krijgen, en daardoor krijgen de achterbanden het zwaarder. Ik verwacht in pure rondetijden weinig gevolgen, maar de McLaren-coureurs kunnen wel vertrouwen verliezen over één ronde, en hun voordeel qua bandenmanagement kwijtraken in de races, omdat het Britse team de specialist is in deze flexibele onderdelen.'

'Verstappen schiet er zelf dus weinig mee op met de RB21, en de piekniveaus van de auto's zullen niet enorm veranderen, maar als McLarens bandenmanagement verslechtert, is dat wel een belangrijk verschil in de races. Norris en Piastri kunnen dan ook sneller onder druk komen te staan, wat ook weer punten kan kosten. In Miami was Verstappen machteloos, maar als het verschil in bandenmanagement kleiner is, kan de wereldkampioen makkelijker wonderen verrichten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws