Al maanden worden de bolides van Red Bull Racing en Racing Bulls vergeleken. De RB21 is behoorlijk grillig en Yuki Tsunoda kan er moeilijk mee overweg, terwijl dat bij Racing Bulls veel beter ging. Alan Permane, de nieuwe teambaas van het zusterteam van Red Bull snapt die uitspraken wel en verklaart waarom het werkvenster van hun bolide iets groter is dan die van het A-team.
Het verklaart volgens Max Verstappen waarom het verschil tussen hem en Tsunoda zo groot is. Hij verdedigde Liam Lawson aan het begin van het jaar ook, die dezelfde problemen ervoer als Tsunoda. 'Yuki is geen pannenkoek, dus wat dat over de auto zegt, mag je zelf invullen', aldus de viervoudig wereldkampioen. Op dit moment lijkt de bolide van het zusterteam soms zelfs de betere auto te zijn. Het is opvallend, maar Permane snapt wel waar het vandaan komt.
De Brit heeft de functie van Laurent Mekies overgenomen nadat hij de opvolger werd van Christian Horner. 'We hebben er tijdens de winter van 2024 aan gewerkt en daarna realiseerden we ons dat het best een fijne auto was voor de rijders', zegt Permane tegenover de internationale media. 'Dat kun je pas beoordelen als je de competitie met anderen aangaat, maar na die week hadden we best veel vertrouwen, ook omdat we long runs deden met veel brandstof.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Als een bolide goed is op Bahrein, wil dat niet altijd zeggen dat het tijdens de eerste race van het seizoen ook goed gaat. Bij Racing Bulls zagen ze echter positieve dingen. 'Na de eerste races realiseerden we ons pas echt wat we hadden gedaan en daarna stemden we de doorontwikkeling daarop af', zegt Permane. 'Het is een ontdekking na het werk van het ene jaar op de andere. Natuurlijk helpt dat rookies, maar ik denk dat een topcoureur het ook comfortabel zou vinden om in zo'n auto te rijden.'
Lawson krabbelt op
Het was vooral prettig voor Lawson, die geen fijne start van het jaar kende bij Red Bull. Hij kreeg slechts twee races de tijd om zich te bewijzen, wat hij na afloop veel te kort vond. De Nieuw-Zeelander had gehoopt dat Red Bull hem in het zitje naast Verstappen zou houden om hem nog te evalueren op een circuit dat hij kende, maar die tijd kreeg hij niet. Permane is blij om te zien dat hij zijn zelfvertrouwen weer vindt. 'Hij heeft het tot nu toe geweldig gedaan', zegt de nieuwe teambaas.
'Twee races bij Red Bull waren natuurlijk erg zwaar voor hem. Hij zal me er niet voor bedanken dat ik dit zeg, maar hij was zeker een beetje somber', zegt hij. 'We hebben gedaan wat we konden om hem te helpen. Zomaar in onze auto stappen zonder getest te hebben, was natuurlijk niet makkelijk. Hij neemt het op tegen Isack, die dit jaar uitstekend is. Zijn eerste race was in Japan en daar was Isack razendsnel. Het was een zware introductie voor hem.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Doorbraak in Oostenrijk
Permane ziet vooral een stijgende lijn sinds de Grand Prix van Oostenrijk. Daar pakte Lawson punten, wat hij vervolgens in België en Hongarije herhaalde. 'Hij heeft heel hard gewerkt', looft het Racing Bulls-kopstuk. 'Hij en zijn ingenieurs hebben er alles aan gedaan. We hadden daardoor een kleine doorbraak in Oostenrijk. We hadden een nieuwe voorwielophanging voor hem, die ze via de simulator hebben ontwikkeld. Het beviel erg goed. We zagen het in Spa opnieuw: hij presteert. Vanaf Oostenrijk straalde hij weer.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties