Red Bull in onzekerheid over windtunnel-probleem 2020: 'Tot dan blijft het gissen' Formule 1
Formule 1

Red Bull in onzekerheid over windtunnel-probleem 2020: 'Tot dan blijft het gissen'

Red Bull in onzekerheid over windtunnel-probleem 2020: 'Tot dan blijft het gissen'

Hoewel Red Bull Racing voorzichtig optimistisch is over komend seizoen, meldt Christian Horner wel enige problemen met de voorbereidingen in de windtunnel. Of de problemen invloed gaan hebben op de RB16B en de seizoensstart van Max Verstappen en Sergio Perez, durft de teambaas nog niet te zeggen. Het afwachten is op de Grand Prix van Bahrein.

De problemen in de windtunnel begonnen al tijdens het 2020-seizoen. 'Er was iets niet in de haak met wat de simulaties ons probeerden te vertellen', verklaart Horner aan de Nederlandse tak van Motorsport.com. De complexe technologie in de windtunnel bleek een factor te zijn waardoor het niet altijd even goed ging met de ontwikkelingen van de F1-bolide. Red Bull weet nog niet of de problemen inmiddels zijn opgelost. 'Ik weet het niet, dat zien we pas als de wagen weer op het asfalt is.'

Het team van Verstappen en Perez wil in 2021 de strijd aangaan voor de wereldtitel, en komt dan ook regelmatig met positieve berichten over de vooruitgang van de RB16B. Toch durft Horner geen uitspraken te doen over de progressie binnen de windtunnel, simpelweg omdat ze het zelf ook niet helemaal weten. 'Pas als we weer racen zullen we echt zien of er vooruitgang is geboekt', vervolgt hij. 'Tot dan blijft het gissen.'

Problemen windtunnel niet te zien in 2020

Dat er tijdens 2020 al problemen waren, viel niet te zien bij de updates die Red Bull doorvoerde op de RB16. Een groot deel van de doorgevoerde updates, afkomstig uit tests in de windtunnel, bleek een schot in de roos te zijn. 'Meestal blijft een nieuw onderdeel op de auto zitten als we het eenmaal hebben geïntroduceerd', verklaart de teambaas van Verstappen.

In 2021 mag er overigens minder getest worden in de windtunnel. Met het oog op kostenbesparing in de koningsklasse hebben de Formule 1-teams minder vrijheden met de doorontwikkeling van de bolides. Op deze manier moet de sport competitief blijven en wordt het veld de komende jaren wat meer naar elkaar toegetrokken. Daarnaast mogen teams die lager eindigen in de constructeursstand meer uren testen dan de hoger geëindigde teams.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws