Red Bull kan eerste bandenspel tactisch openen, Mercedes en Ferrari zonder nieuwe set softs Formule 1
Formule 1

Red Bull kan eerste bandenspel tactisch openen, Mercedes en Ferrari zonder nieuwe set softs

Red Bull kan eerste bandenspel tactisch openen, Mercedes en Ferrari zonder nieuwe set softs

Red Bull Racing gaat het eerste strategische spel in met een nieuwe set van elke compound, terwijl Ferrari en Mercedes geen nieuwe set softs meer hebben. Volgens de bandenleverancier Pirelli is een tweestopper op papier het snelst, waarbij de harde band en de softband de belangrijkste rollen spelen. De concurrentie van Red Bull heeft echter wel twee nieuwe sets harde banden over voor de racedag.

Max Verstappen en Sergio Pérez lijken gebeiteld te zitten betreffende de bandenstrategie van de Grand Prix van Bahrein. Beide coureurs hebben nog een set harde banden, een set mediumbanden, en een set softs over. Zowel de Nederlander als de Mexicaan heeft drie sets gebruikte softs. Bij Mercedes ziet het er wat anders uit, Lewis Hamilton en George Russell hebben namelijk allebei nog twee nieuwe sets harde banden en één set mediums. De Zilverpijlen hebben geen nieuwe softbanden tot hun beschikking.

Tekst gaat verder onder de foto.

Red Bull kan eerste bandenspel tactisch openen, Mercedes en Ferrari zonder nieuwe set softs
De bandensets van de teams voor de Grand Prix van Bahrein 2024. (Foto: Pirelli)

Ferrari, het team dat één coureur op P2 heeft en de ander op P4, heeft ook nog twee nieuwe sets harde banden. Voor de rest heeft de Italiaanse renstal echter niets nieuws. Charles Leclerc en Carlos Sainz hebben nog wel een set gebruikte mediums en drie sets gebruikte softs. 'Het was een zeer interessante kwalificatie, waarin het verschil in de details zat. Daarom lijkt de race nog interessanter te gaan worden', zegt Pirelli-topman Mario Isola in een persbericht. 'Qua strategie is de tweestopper op papier het snelst, met de harde band en de softs als de hoofdrolspelers.'

Red Bull kan tweestopper met drie compounds overwegen

Isola geeft aan dat iedereen op de soft zal starten, en dat heeft een gevolg voor Red Bull. 'Teams zoals Red Bull, die slechts één setje C1 hebben, zullen hun eerste pitstop moeten maken tussen ronde dertien en achttien om over te stappen op deze compound, voordat ze een tweede stop maken tussen ronde 37 en 43 om te eindigen op een ander setje softs', legt Isola uit. 'Degenen die twee sets hard gebruiken, zouden moeten stoppen tussen ronde elf en zestien en vervolgens voor een tweede keer tussen ronde 32 en 38.'

Tekst gaat verder onder de foto.

Red Bull kan eerste bandenspel tactisch openen, Mercedes en Ferrari zonder nieuwe set softs
De mogelijke strategieën volgens Pirelli. (Foto: Pirelli)

Red Bull, die dus van elke compound nog een nieuwe set heeft, zou een tweestopper kunnen doen om alle drie de compounds te gebruiken. 'Een tweestopper met alle drie beschikbare compounds is langzamer, maar kan het overwegen waard zijn als de baanomstandigheden sneller evolueren dan verwacht, zoals bijvoorbeeld gebeurde op de laatste dag van de test van vorige week. Waarschijnlijker is echter een driestopper om het potentieel van de softs optimaal te benutten, bijvoorbeeld als de race in zijn laatste fase geneutraliseerd wordt', aldus Isola.

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.

Pakt Verstappen de zege in Bahrein? Krijg twee keer je inzet terug bij Jacks. Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws