marko verstappen red bull vrijdag 2 Formule 1
Formule 1

Red Bull met opsteker voor Verstappen: 'Als je een correctie voor de brandstofhoeveelheden toepast...'

marko verstappen red bull vrijdag 2

Helmut Marko heeft in gesprek met onder meer F1Maximaal.nl uitgebreid zijn mening gedeeld over de verhoudingen in Oostenrijk. McLaren liet in de tweede vrije training weer haar spierballen zien. Hoewel Marko toegeeft dat het Britse team sterk voor de dag komt, benadrukt hij ook dat de daguitslag een vertekend beeld geeft. Marko legt uit hoe de vork dan wel in de steel zit.

In Spielberg bei Knittelfeld werd Marko gevraagd of Max Verstappen nog kans maakt om zijn vierde poleposition van het seizoen te pakken. Marko moet het antwoord op die vraag voorlopig schuldig blijven. 'De verschillen zijn zo klein', zo maakt hij duidelijk dat voorspellingen erg onbetrouwbaar zouden zijn. 'Laat ik het zo zeggen: bij ons moet alles voor de volle honderd procent kloppen om een kans te hebben.'

Marko mist Dunne niet

'We hebben bij McLaren ook met Alex Dunne gezien dat die auto veel makkelijker te besturen is, en veel efficiënter is', stipt de Red Bull-adviseur aan. Marko deelt vervolgens ook zijn mening over de jonge Ier, die zijn debuut maakte in een Grand Prix-weekend. Dunne sloot VT1 als vierde af, met slechts twee tienden achterstand op George Russell en nog geen tiende achter teamgenoot Oscar Piastri. 'Ze schroefden zijn motor volledig open, maar hij deed het alsnog heel goed.'

'Baal je dat je hem misliep?' luidt de volgende vraag aan Marko dan ook. 'We hadden hem nooit, dus hoezo zijn we hem aan McLaren verloren?' reageert Marko gevat. 'We hebben maar vier stoeltjes. We hebben ook al Isack Hadjar en Arvid Lindblad. Je kunt niet alle coureurs hebben.' Dunne voert het kampioenschap in de Formule 2 aan, terwijl de twee jaar jongere Lindblad momenteel derde staat, achter Richard Verschoor.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

arvid lindblad formule2 2025 redbull
Lindblad is volgende week in Silverstone aan de beurt. 

Geluksfactor

Om McLaren te verslaan, moet het voor Verstappen ook een beetje meezitten. 'Ja, geluk speelt een rol', beaamt Marko. 'Als je naar de botsing tussen Oscar Piastri en Lando Norris kijkt, zou de achterband van Piastri normaal gesproken kapot moeten gaan. Gelukkig voor Piastri gebeurde dat niet zo, maar dat had heel anders kunnen uitpakken.' Verstappen staat nu 43 punten achter Piastri, en nog maar 21 punten achter Norris.

Vroeg of laat zal Red Bull Verstappen echter een auto moeten geven, waarmee hij weer kan winnen. 'We staan wat dichter bij McLaren, maar ze zijn wel nog de favoriet. Laten we kijken of we in de auto iets kunnen vinden, maar de verschillen zijn heel klein. We zien nu vier of vijf auto's binnen enkele honderdsten', meldt Marko. De Oostenrijker doelt dan vooral op de racesimulaties, waar Piastri, Norris, Verstappen, Charles Leclerc, en Kimi Antonelli enorm aan elkaar gewaagd waren.

Ware achterstand op McLaren

In de tweede vrije training eindigde Verstappen op drie tienden achterstand als derde. Marko roept echter op om weinig waarde te hechten aan die verschillen. 'Wij denken dat het gat geen drie tienden is. Als je een correctie toepast voor de brandstofhoeveelheden is het minder, maar dan hebben we wel nog een achterstand. Dat is wel duidelijk', geeft Marko toe. In de racesimulatie waren de toppers ook meer aan elkaar gewaagd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull oostenrijk vt2 8
Verstappen zoekt de limieten op.

'We zijn competitief', zegt Marko over de verhoudingen in de long runs, 'maar het draait erom of je je banden in de race in leven kan houden', vertelt Marko, die bevestigt dat het normaal niet gunstig voor Red Bull is, dat het tijdens de race erg warm wordt. 'De temperaturen waren nu nog relatief laag, dus we moeten zien wat er gebeurt bij veel hogere temperaturen', zegt Marko. Verstappen lijkt zich daartegen te wapenen door meer hardere banden naar de race mee te nemen.

Upgrades en tijdelijke vervanger

'De upgrade doet ongeveer wat we ervan verwacht hadden', gaat de 82-jarige verder. 'Het is geen grote stap, maar we zijn wel de juiste richting ingeslagen, en dat geeft ons hoop.' De nieuwe vloerrand zal in Oostenrijk dus weinig opleveren, maar Red Bull komt in Silverstone met meer nieuwe onderdelen, en na het bekijken van de data uit Oostenrijk heeft Marko daar nu meer vertrouwen in. Dat geldt volgens de adviseur ook voor Verstappen. 'Hij was blij. Je hebt hem niet horen klagen, toch?'

Verstappen kan dit weekend sowieso niet klagen tegen Gianpiero Lambiase, aangezien de vaste engineer van de kampioen ontbreekt. Simon Rennie is als vervanger opgetrommeld. 'Hij werkte in Melbourne voor het laatst als engineer. Sindsdien werkte hij aan de simulatoren. Hij is nu weer terug als engineer en hij is nog net zo scherp als vroeger', aldus Marko over de voormalige engineer van Daniel Ricciardo en Alexander Albon. Ook met Verstappen verloopt de communicatie vooralsnog soepel. 'Ze hebben een hele directe relatie, en tot nu toe werkt het heel goed.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws