Red Bull op laatste testdag met nieuwe voorvleugel, Ferrari testte vier verschillende vloeren Formule 1
Formule 1

Red Bull op laatste testdag met nieuwe voorvleugel, Ferrari testte vier verschillende vloeren

Red Bull op laatste testdag met nieuwe voorvleugel, Ferrari testte vier verschillende vloeren

Red Bull Racing, Ferrari en Mercedes maakten op technisch gebied nuttig gebruik van de laatste testweek voor het 2022-seizoen. Mercedes introduceerde op donderdag haar grootste updates aan de auto, en Red Bull en Ferrari volgden dit voorbeeld in de twee daaropvolgende dagen. Sam Collins, technisch expert voor Formula 1, nam ons mee door de pitstraat en lichtte uit wie waar mee bezig was.

Hij werkte de teams af zoals ze in 2021 geëindigd zijn in het constructeurskampioenschap, en begon logischerwijs bij Mercedes. Mercedes kwam al vroeg in de week met verbeteringen, en gebruikte de resterende dagen eigenlijk vooral om uit te zoeken of de doorgevoerde wijzigingen het gewenste effect hadden. Tegen de tijd dat Collins zijn pitwalk deed, was er bij Mercedes dus niet veel meer te zien.

'Er werd in de paddock gesuggereerd dat Mercedes op dag drie nogmaals een grote update zou introduceren, maar dat is niet gebeurd', stelt de Britse analist. 'Wel zagen we het team een nieuwe voorvleugel uittesten, maar meer dan dat was er niet gaande.' Of de nieuwe voorvleugel de rondetijden verbeterde, is niet duidelijk. Wel is gebleken dat de gevolgen van de donderdagupdates voor de W13 nog niet volledig duidelijk zijn bij het team.

Red Bull met nieuwe sidepods en nieuwe vloer

'Over Red Bull Racing valt meer te zeggen', vervolgde Collins, die aankwam bij de bolide van Max Verstappen. 'Op vrijdag (testdag 2, red.) zagen we ze veel werken met flow viz-verf aan de achterkant van de sidepod. Dat was een voorteken van waar ze op de laatste dag mee aan de slag zouden gaan.' Op vrijdag poogde de Oostenrijkse renstal de aerodynamische basiseffecten aan de achterkant van de vloer te bepalen, zodat op zaterdag bepaald kon worden hoe de updates deze basis beïnvloedden.

Collins: 'Red Bull kwam voor de dag met een volledig nieuw ontwerp voor de sidepods. Die doken na de update significant naar beneden aan de achterkant. Red Bull bestudeerde hoe dit de luchtstromen aantastte, en experimenteerde ook met een nieuwe vloer.' Inmiddels is gebleken dat deze wijzigingen aan de RB18 snelheid geboden hebben - Sergio Pérez en Verstappen klokten beiden de snelste rondetijden in respectievelijk de ochtend- en middagsessie.

Ferrari experimenteert met maar liefst vier verschillende vloeren

Ook Ferrari zat niet stil gedurende de testdagen. Hoewel de Italiaanse renstal een van de meest consistente en snelle teams van de testdagen was, was er nog steeds de noodzaak om updates door te voeren. 'We kennen inmiddels de unieke sidepods en weten dat de bolide relatief weinig drag produceert. Ze zijn een andere richting op gegaan met de ontwikkeling van de auto dan de andere teams, maar wel eentje die lijkt te werken.'

'Ferrari heeft ook veel gebruik gemaakt van flow-viz, en nam op dag 3 een nieuwe voorvleugel mee, en kwam in actie met de vierde versie van de vloer. Wederom probeerde Ferrari dus een andere vloer uit. Er wordt veel gewerkt aan details die veel snelheid op zouden kunnen leveren', concludeert de technische analist, die vertrouwen lijkt te hebben in de F1-75.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws