Red Bull wil banenverlies vermijden met oog op concurrentiestrijd, zo pakken ze dit aan Formule 1
Formule 1

Red Bull wil banenverlies vermijden met oog op concurrentiestrijd, zo pakken ze dit aan

Red Bull wil banenverlies vermijden met oog op concurrentiestrijd, zo pakken ze dit aan

Met het budgetlimiet in de Formule 1 moeten grotere teams gaan snijden in hun personeelsbestand, zo dus ook Red Bull Racing. Met het oog op de concurrentiestrijd in de koningsklasse willen de topteams echter geen medewerkers ontslaan, omdat ze dan kunnen overstappen naar een andere renstal. Red Bull wil daarom fors investeren in andere takken van de motorsport.

In 2021 moet er al flink worden bespaard op op de operationele kosten. Dit jaar mag er maar 120 miljoen euro worden gespendeerd, en in 2022 en 2023 krimpt dit getal. Voor Mercedes, Ferrari en Red Bull heeft dit grote consequenties. Medewerkers moeten intern een andere functie krijgen, omdat anders waardevolle personen over kunnen stappen naar de concurrent.

Red Bull schuift flink met medewerkers

Red Bull heeft hier een oplossing voor gevonden. De technische tak van de renstal, Red Bull Advanced Technologies, wordt flink opgeschaald met nieuwe projecten. Er liggen al concepten voor een waterstofauto in de Le Mans-raceserie, en ook voor het luchtrace-gebied van Red Bull ligt er volgens Auto, Motor und Sport nog werk op de plank.

Dat er mooie projecten kunnen vloeien uit de Red Bull-tak werd eerder al duidelijk. Zo komt de door Adrian Newey ontworpen Aston Martin Valkyrie van het technologiecentrum, en ook de IndyCar-schermen op de bolides zijn hier ontworpen. Met de opschaling moeten er meer innovatieve projecten komen.

'Vangnet voor overtollig F1-personeel'

De technologietak bij Red Bull is volgens AMuS een 'vangnet voor overtollig Formule 1-personeel', iets wat ook Ferrari en Mercedes proberen te creëren. De Italiaanse renstal probeert medewerkers naar andere sportklassen te sturen, maar leent bijvoorbeeld ook ingenieurs uit aan klantenteam Haas.

Mercedes is ook bang dat waardevolle medewerkers overstappen naar concurrenten. De regerend kampioen in de F1 probeert hiervoor een soort combinatie van de Red Bull- en Ferraristrategie. Zo worden er een aantal medewerkers verplaatst naar de Formule E en andere motorsporttakken, maar gaan ingenieurs zich ook focussen op de wielerteams van partner Ineos.

Door het schuiven van het personeel naar andere takken wordt er in ieder geval een groot banenverlies voorkomen. De nieuwe reglementen zorgen in ieder geval dat het medewerkersbestand van de topteams gelijk wordt getrokken met de rest van het veld. Tussen de teams zitten namelijk verschillen van honderden medewerkers.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws