Helmut Marko is flink geschrokken van het verloop van de kwalificatie in Oostenrijk. De teamadviseur liet op vrijdag nog weten dat de achterstand van drie tienden op McLaren een vertekend beeld gaf, en dat het verschil kleiner zou zijn na een correctie voor de brandstofhoeveelheden. Daar bleek in de kwalificatie weinig van te kloppen, met een dominante vertoning van Lando Norris.
Red Bull Racing ging na de vrijdag aan de slag met de data. Verstappen beklaagde zich op de openingsdag van het weekend over onderstuur in de kwalificatie- en racesimulaties. De Nederlander reed in de derde vrije training dan ook al snel de baan op, om een lange run met de harde banden af te werken. 'In de derde vrije training zagen we dat iedereen met andere problemen kampte. Iedereen had problemen, behalve McLaren', geeft Marko aan in gesprek met zijn landgenoten van ORF.
Mokerslag voor Red Bull
Marko hoopte desondanks nog op een goed resultaat in de kwalificatie. Verstappen stond na de eerste pogingen in Q3 op een zesde plek, maar leek nog enkele plekken winst te kunnen boeken. Helaas gooide een fout van Pierre Gasly roet in het eten. 'We zijn nu op de zevende plek geëindigd vanwege die gele vlag, maar als we onze data bekijken, zou Verstappen ongeveer op de derde plek geëindigd zijn. Hij had ongeveer op de derde plek kunnen eindigen, als hij zijn ronde had kunnen afmaken', benadrukt Marko. Daarmee zou Verstappen tussen Charles Leclerc en Oscar Piastri gestaan hebben.
Zoals Verstappen bij Viaplay al aanstipte, zou hij dan alsnog een achterstand van meer dan een halve seconde hebben gehad op Lando Norris. Verstappen gaf aan zich puur te richten op het gat naar de eerste plek, en was duidelijk ook niet tevreden met de mogelijkheid op een tweede of derde startplek. Marko beseft dan ook dat Red Bull Racing een grote achterstand heeft. 'Dit is echt een grote klap, die aan ons uitgedeeld wordt op dit korte baantje', geeft Marko toe.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verklaring voor zwakke vorm
Verstappen baalde van het slechte gevoel in zijn auto. Na onderstuur op vrijdag was de balans nu helemaal zoek, terwijl het in de derde vrije training nog best redelijk ging. 'De temperatuur veranderde', stipt Marko aan. In de derde vrije training was het nog wat koeler, waarbij Verstappen beter voor de dag kwam. In de kwalificatie liep de temperatuur verder op, en daardoor viel de Red Bull uit het krappe werkvenster. 'De banden hebben dan opeens een heel ander gripniveau, en het verschil tussen nieuwe banden en gebruikte banden is dan ook heel anders.'
Marko geeft toe dat het probleem van het kleine werkvenster Red Bull blijft achtervolgen. 'Het gevoel in de auto veranderde dan ook in elke sessie. We hebben de afstelling natuurlijk ook wel aangepast, voornamelijk als het gaat over de bandenspanning.' Aan die afstellingswijzigingen ligt het volgens Marko niet. 'Ik denk dat we hiermee wel de goede richting in zijn geslagen, want in de tweede sector pakte hij duidelijk tijdwinst in die laatste ronde. Nogmaals, volgens onze data zou hij ongeveer als derde geëindigd zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties