Christian Horner had op meer gehoopt in de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk. Yuki Tsunoda moet als achttiende aan de thuisrace van Red Bull beginnen, terwijl zelfs Max Verstappen niet meer dan een zevende plek uit de kwalificatie kon halen. Horner baalt vooral van de gemiste kansen, maar blikt ook vooruit op de race.
Verstappen beklaagde zich in Q2 over het dramatische gevoel in de RB21. De auto van Red Bull Racing heeft een zeer klein werkvenster, maar vaak weten Verstappen en race engineer Gianpiero Lambiase het voor de kwalificatie nog behoorlijk voor elkaar te krijgen. Lambiase ontbreekt dit weekend echter, en dat zal Verstappen niet echt geholpen hebben. Simon Rennie is eveneens een ervaren kracht, maar kreeg de klachten van Verstappen tijdens de kwalificatie dus te horen.
Verstappen veranderde zijn aanpak
Na een zwakke eerste poging in Q3 leek Verstappen nog op weg te zijn naar een flinke verbetering, die genoeg had kunnen zijn voor de tweede startplek, tot de wereldkampioen zijn ronde opeens afbrak. 'Hij reageerde op de gele vlag', legt Horner uit aan Viaplay. 'Dat is het juiste om te doen. Op zijn stuurtje was de gele vlag niet te zien, maar hij zag de gele vlag waar Pierre (Gasly, red.) gespind was. Het is enorm zonde, want die ronde leek een 1:04,4 te worden, als je de laatste twee bochten van zijn eerdere ronde combineert met de rest van die ronde. Daarmee had hij op de eerste startrij kunnen staan. Dat was haast zeker', baalt Horner.
Het is extra zuur voor Verstappen en Red Bull Racing dat dit nu gebeurde. De wereldkampioen rijdt namelijk vaak laat naar buiten, maar besloot nu om vroeg in actie te komen, om er zo voor te zorgen dat hij niet kwetsbaar was bij rode of gele vlaggen. Juist door vroeg naar buiten te rijden, kwam hij nu de gele vlag tegen, aangezien Gasly al voor het ingaan van zijn snelle ronde spinde. De Fransman eindigde dan ook als laatste in Q3.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Blik op de race
'Het is wat het is, dus we moeten in de race weer naar voren vechten', weet Horner. Zijn voormalige coureur, David Coulthard, voegt toe dat Verstappen hierdoor ook in de vuile lucht terechtkomt, terwijl temperaturen van ruim dertig graden voorspeld worden. 'Ja, het wordt plakkerig', knipoogt Horner, die niet alleen op de mannen aan de pitmuur doelt, maar vooral op het Pirelli-rubber. De kans is dan ook zeer groot dat Verstappen een tweestopper moet maken.
Horner wil de hoop op een goed resultaat echter nog niet opgeven. 'Alles kan nog gebeuren. Je moet de eerste bochten eerst overleven, en we hebben in de afgelopen jaren al gezien dat Safety Cars hier een rol spelen. Dit was een frustrerende sessie, maar het geeft ons een kans om morgen sterker terug te komen', houdt Horner vol. In 2019 viel Verstappen na een dramatische start ook terug tot een zevende plek, waarna hij alsnog zijn eerste race met Honda-aandrijving won.
Coulthard vraagt Horner ook nog kort naar Yuki Tsunoda. De Japanner viel in Q1 als achttiende af, maar was daar slechts twee tienden langzamer dan Verstappen, die in de eerste sessie als zesde doorging. 'Zijn eerste ronde in Q1 was sterk. Hij stond in de top tien en kwam competitief over', zo was Horner in het begin nog hoopvol. 'Helaas verbeterde hij zich niet, toen de baan wel sneller werd. In zijn tweede ronde wist hij zijn eerste rondetijd alleen maar te evenaren. Hij vond geen verbetering meer, en de verschillen zijn heel klein, waardoor hij Q2 net misliep.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties