george-russell-mercedes-singapore-2025-1 Formule 1
Formule 1

Russell baalt van matige start: 'Als ik als tweede door bocht 1 kwam, had ik op het podium gestaan'

george-russell-mercedes-singapore-2025-1

George Russell kijkt terug op een teleurstellende race tijdens de Grote Prijs van de Verenigde Staten, waar hij niet verder kwam dan de zesde plaats, ondanks zijn sterke kwalificatie. Russell begon de race vanaf de vierde positie na een solide kwalificatie, waarin hij slechts twintig duizendsten van een seconde verwijderd was van een startplek op de eerste rij. De Brit kon zijn overwinning in Singapore en zijn tweede plaats achter Max Verstappen in de sprintrace geen vervolg geven.

De zaterdag van Russell op het Circuit of the Americas was nog uitstekend verlopen. Door de chaos in de eerste bocht, waarbij onder andere Oscar Piastri en Lando Norris uitvielen, klom hij van de vijfde naar de tweede plaats in de sprintrace en ook in de kwalificatie ging de Brit hard in zijn Mercedes. ‘Het is frustrerend om aan het einde van de kwalificatie net aan de verkeerde kant van die smalle groep van auto's te staan’, zegt Russell. ‘Als ik twintig duizendsten sneller was geweest, had ik op de eerste rij gestaan. Als ik dan vanaf de tweede plaats was gestart, ben ik ervan overtuigd dat ik als tweede of derde was geëindigd.’

Lastige start

Russell had een goede start en zat aanvankelijk in een prima positie. Maar de trechter die bocht 1 heet bleek wederom een cruciaal punt. ‘Het voelde een beetje als een race naar de eerste bocht’, legt hij uit. ‘Er is momenteel weinig bandendegradatie, dus inhalen is moeilijk. Ik had een goede start, maar Verstappen verdedigde tegen Lando, en ik had verwacht dat Lando naar de buitenkant zou gaan om Charles Leclerc af te schermen. Maar dat gebeurde niet. Lando werd ingehaald en ik had geen ruimte om te bewegen.’ Dit leidde ertoe dat Russell ingehaald werd door zowel Lewis Hamilton als Piastri, die achter hem begonnen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

george-russell-mercedes-cota-2025-zaterdag-2
Russell reed een eenzame race.

In de situatie die Russell beschrijft, waarin banden niet snel degraderen en inhalen moeilijker is, wordt de startpositie cruciaal. Russell, die oorspronkelijk had gehoopt op een topresultaat, benadrukt nogmaals de invloed van de eerste bocht. ‘Als ik als vierde door de eerste bocht was gekomen, was ik als vierde geëindigd. Als ik er als derde was uitgekomen, had ik waarschijnlijk als derde geëindigd.’

Russell kan niet herstellen van de start

Mercedes heeft in 2025 voortdurend moeite om het juiste evenwicht te vinden tussen snelheid op een enkel rondje en racepace. De kwalificaties van Russell hebben meestal geen topklasseringen opgeleverd, maar de racepace van het team lijkt vaak veelbelovender. In Austin kwam dat niet naar boven. ‘We hadden allemaal verwacht dat Lando, Charles voorbij zou gaan, aangezien Charles op een slechtere band stond en daar veel moeite mee had’, zegt Russell. ‘Als er dan geen bandendegradatie is, wordt het natuurlijk moeilijk om te profiteren van die situatie.’

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-george-russell-carlos-sainz-red-bull-mercedes-williams-austin-zaterdag (9)
Russell kon zijn tweede plaats in de sprintrace geen vervolg geven.

Russell eindigde uiteindelijk op de zesde plek, in niemandsland. De Brit reed een eenzame race. Hij kon niet in de buurt van Piastri voor hem blijven en het enige gevecht in de top zes was het gevecht om de tweede plaats tussen Norris en Leclerc. Russell snapt wel dat er niet meer gevechten waren. 'Je kan zo hard rijden als de rijder voor je, dus het wordt lastig om dan naar voren te komen', besluit de Mercedes-rijder.

Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws