Max Verstappen kwam meer dan zeven tienden tekort in Monaco. In de kwalificatie in Miami zou hij dan de hekkensluiter geweest zijn in Q3, maar in Monaco leverde dit Verstappen nog een vijfde plek op. Na de gridstraf voor Lewis Hamilton schuift Verstappen echter op tot de tweede startrij in de race, die om 15:00 uur van start gaat. Verstappen staat achter polesitter Lando Norris, thuisheld Charles Leclerc, en kampioenschapsleider Oscar Piastri.
Verstappen leek vooraf te mogen hopen op een plekje op de eerste startrij, maar hoe verder de kwalificatie vorderde, hoe groter zijn achterstand werd. Lando Norris trok uiteindelijk aan het langste eind in een strijd tussen McLaren en Ferrari. Charles Leclerc liet de Monegasken even juichen, maar werd terugverwezen tot de tweede plek. Oscar Piastri hield zich goed staande, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met P3.
Vier toppers in het middenveld
Hamilton was de traagste coureurs van de twee snelste teams en betaalde daarnaast de prijs voor een fout van het team. Hamilton kreeg drie plekken gridstraf vanwege het ophouden van Verstappen en valt terug tot P7, achter de Nederlander, rookie Isack Hadjar, en voormalig teamgenoot Fernando Alonso. Dat betekent dat Verstappen waarschijnlijk de hekkensluiter is van een kopgroep van vier coureurs, waardoor hij zijn concurrenten strategisch onder druk kan zetten.
Als Verstappen één van de mannen voor zich kan inhalen, kan hij een lastig weekend toch met een podiumplek afsluiten. Daarnaast staat hij nu vlak achter Piastri, die hij in Imola nog als grootste concurrent in de titelstrijd aanwees. Mocht de Limburger een kans krijgen om Piastri via de pitstops in te halen, dan kan zijn achterstand minder dan twintig punten worden. Als Norris wint en Piastri vierde eindigt, staan beide McLaren-coureurs gelijk in het kampioenschap.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Esteban Ocon en Liam Lawson zijn vermoedelijk tevreden als ze eindigen waar ze starten. Alexander Albon en Carlos Sainz willen vanaf P10 en P11 juist terrein goedmaken. Datzelfde geldt ook voor Yuki Tsunoda, die als twaalfde aan de race moet beginnen. Naast Hamilton en Tsunoda staan ook de Mercedes-coureurs voor een inhaalslag. George Russell start na een technisch defect achter Sauber-coureur Nico Hülkenberg, terwijl Kimi Antonelli na zijn crash als vijftiende aan de race moet beginnen.
Afgelopen jaar zagen we meteen een flinke klapper in het achterveld, en dat is ook in 2025 niet uitgesloten. Gabriel Bortoleto en Pierre Gasly rijden juist weinig schade, maar Franco Colapinto was vorig jaar in negen weekenden tijd de coureur met de hoogste schadekosten. Lance Stroll kreeg na de kwalificatie een extra gridstraf, maar die heeft geen gevolgen: na zijn eerdere gridstraf en slechte kwalificatie was Stroll al tot de laatste startrij veroordeeld. Oliver Bearman is de hekkensluiter, nadat hij in de vrije training onder een rode vlag inhaalde.
Startopstelling GP Monaco
1. Lando Norris
2. Charles Leclerc
3. Oscar Piastri
4. Max Verstappen
5. Isack Hadjar
6. Fernando Alonso
7. Lewis Hamilton
8. Esteban Ocon
9. Liam Lawson
10. Alexander Albon
11. Carlos Sainz
12. Yuki Tsunoda
13. Nico Hülkenberg
14. George Russell
15. Kimi Antonelli
16. Gabriel Bortoleto
17. Pierre Gasly
18. Franco Colapinto
19. Lance Stroll
20. Oliver Bearman
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties